• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی جامعه‌شناختی رابطه هویت دینی و سبک زندگی (مورد مطالعه زنان و دختران شهر کرمان)
تعداد صفحات 19
نویسنده رضا قیاسی - پرویز آهی - شهرزاد برخوردار - بهزاد هادی‌پور
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 12
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 80-62
زبان فارسی
کلید واژه اوقات فراغت زنان  اوقات فراغت  کرمان  مدیریت بدن  مصرف فرهنگی  هویت دینی  سبک زندگی  زن و سبک زندگی  روابط بین شخصی  الگوی تغذیه  سبک زندگی اسلامی  مدیریت بدن دختران   اوقات فراغت دختران  الگوهای خرید  
چکیده زمینه و هدف: هویت دینی یکی از ابعاد مهم هویت اجتماعی به شمار می‌رود و نشان دهنده احساس تعلق و تعهد به دین و جامعه دینی است. سبک زندگی طرز مشخص یا متمایز زندگی کردن گروهی از مردم است. نظامی است که از تأثیر فرهنگ (ارزش‌ها، منابع، نمادها و قوانین) بر زندگی افراد شکل می‌گیرد. هدف این پژوهش بررسی جامعه شناختی تاثیر هویت دینی بر سبک زندگی زنان و دختران 15-29 ساله شهر کرمان است.
روش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. با داده‌ها استفاده از پرسشنامه گردآوری شد؛ حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 305 نفر تعیین و به روش نمونه گیری خوشه‌ای افراد نمونه انتخاب شدند. از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیل همبستگی و رگرسیون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته‌ها: از میان شاخص‌های سبک زندگی، اوقات فراغت با ضریب بتا 1/0 بیشترین تاثیر را بر هویت دینی دارد. شاخص‌های الگوی خرید لباس، روابط بین شخصی، مصرف فرهنگی هنری، مدیریت بدن، و الگوی تغذیه به ترتیب میزان تاثیر بر سبک زندگی در رتبه‌های بعدی جای دارند.
نتایج: از برآیند یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گیری کرد که پاسداشت هویت دینی و رواج سبک زندگی اسلامی در میان زنان و دختران شهر کرمان نیازمند بازنگری در شیوه‌های آموزش شهروندان در سطوح مختلف و همچنین ایجاد تحول در ابعاد مختلف الگوی مصرف فرهنگی است.

کد مقاله 33783
تعداد بازدید 222

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397