• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه کیفی روابط همسران و پیامد‌های منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در شهر تهران
تعداد صفحات 14
نویسنده اعظم پاک خصال - سیف الله سیف اللهی - خلیل میرزایی
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 12
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 61-48
زبان فارسی
کلید واژه روابط زوجین  اینترنت  پدیدارشناسی  تهران  سبک زندگی  استراتژی  شبکه‌های اجتماعی  فضای مجازی  مطالعه کیفی  آسیب‌های فضای مجازی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  آثار منفی  شبکه‌های مجازی  آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی  زوج‌های تهرانی  استفاده مشکل‌زا از اینترنت  آسیب‌های اینترنتی  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای منفی استفاده آسیب‌زا از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین همسران و شناسایی استراتژی‌های مواجهه با آن انجام شده‌ است.
روش: رویکرد روش‌شناسی به کار رفته در این پژوهش، پدیدارشناسی است. اطلاعات از طریق مصاحبه فردی، عمیق و نیمه ساختارمند با سی نفر جمع آوری و ضبط شد. داده‌ها به روش کدگذاری داده‌های کیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: پیامدهای منفی استفاده نادرست از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط زوجین عبارتند از، دگرگون شدن نظام ارزشی فرد؛ تغییر سطح توقعات و انتظارات همسران؛ دوری‌گزینی و انزوا از یکدیگر؛ ایجاد بی‌اعتمادی؛ انزوا و دوری از محیط‌های واقعی. همچنین مهمترین استراتژی های زنان و مردان مشارکت‌کننده در مواجهه با پیامدهای منفی استفاده از اینترنت بر روابط آن‌ها عبارتند از: تلاش برای بازسازی اعتماد متقابل؛ کنترل و مدیریت استفاده از فضای مجازی؛ تمرکز بیشتر بر نیازهای عاطفی و جنسی یکدیگر؛ بهره گیری از خدمات مشاوره‌ای؛ شرکت در کلاس‌های آموزشی.
نتایج: بروز پیامدهای استفاده غیراصولی و نادرست از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین زوجین می‌تواند زمینه‌ساز نوع جدیدی از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه باشد. بنابراین آموزش استفاده درست از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی به عنوان بخشی از مهارت‌های زندگی در شرایط کنونی اجتناب‌ناپذیر است.

کد مقاله 33782
تعداد بازدید 197

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397