• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان صیانت از حریم زنان در آموزه‌های قرآن کریم
تعداد صفحات 20
نویسنده حیدر سهرابی - فریبا لباف
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 12
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 24-5
زبان فارسی
کلید واژه حجاب  عفاف  قرآن  حجاب زن  حقوق زنان  عفاف زن  آیات قرآن  حریم خصوصی  آموزه‌های قرآنی  حریم زنانه  تحلیل مضمون  
چکیده زمینه و هدف: حریم خصوصی زنان در نظام حقوقی و اخلاقی اسلام و آموزه‌های قرآن کریم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این تحقیق موضوع صیانت از حریم زنان را در آیه‌های قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفت. دو پرسش اصلی پیرامون مؤلفه‌ها و مدل صیانت از حریم زنان در چارچوب آموزه‌های قرآن کریم مطرح شد.
روش: با توجه به ماهیت موضوع رویکرد کیفی برای انجام تحقیق به کار رفت. به منظور شناسایی آموزه‌های قرآنی صیانت از حریم زنان و تفسیر داده‌های متنی، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در بررسی ادبیات تحقیق کتاب‌های تفسیری شیعه و اهل سنت و مقاله‌های داخلی و خارجیِ مرتبط مورد مطالعه قرار گرفت. نرم‌افزارهای قرآنی به عنوان منبع داده، و نرم‌افزار مکس‌.کیو.دی.‌ای برای کدگذاری و تجزیه و تحلیل داده‌ها به کار رفت.
یافته‌ها: بر اساس آموزه‌های قرآنی مؤلفه‌های صیانت از حریم زنان دارای دو بُعد درونی و بیرونی است. بُعد درونی شامل معیارهایی است که بایستی از سوی ایشان مورد توجه قرار گیرد، که مهمترینِ آن‌ها عفاف و حجاب است. ابعاد بیرونی شامل رعایت حقوق مادی، حقوق همسری، پرده‌پوشی نسبت به لغزش‌های زنان و معاشرت نیکو با ایشان است. تاکید بر اجر و مغفرت برای زنان صالح، از دیگر آموزه‌های مهمِ قرآنی است.
نتیجه‌گیری: در قرآن کریم همواره بر لزوم رعایت حریم زنان در عرصه‌های مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تاکید شده است؛ این موضوع نشان‌دهنده‌ی اهمیت رعایت حریم زنان برای سلامت جامعه در ابعاد مختلف است. عمل به آموزه‌های قرآنی درباره‌ی صیانت از حریم زنان و تکریم جایگاه ایشان، سلامت جامعه را در پی دارد.

کد مقاله 33779
تعداد بازدید 194

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397