عنوان | واکاوی چالشهای روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر 20 تا 26 ساله یک دانشگاه دولتی |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه توسعه اجتماعي (توسعه انسانی) - دانشگاه شهيد چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 34-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نسل دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا روابط نسلی دختران جوان تفاوت نسلی استقلالطلبی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) نگرش دانشجویان نگرش دختران نگاه آرمان گرایانه |
چکیده |
مقالهی حاضر نتیجهی یک پژوهش کیفی با روش تئوری زمینهای به منظور واکاوی چالشهای روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر یک دانشگاه دولتی و استراتژی مواجهه آنان با این پدیده میباشد. با روش نمونهگیری نظری تعداد 15 نفر از دانشجویان دختر 20 تا 26 سالهی دانشگاه الزهرا به شیوهی گلوله برفی انتخاب شدند. اشباع نظری پس از 5 مصاحبهی عمیق با دانشجویان ـ هر مصاحبه حدود 45 الی 60 دقیقه ـ حاصل شد. ادبیات مفهومی پژوهش نظریههای: «آگبرن، تافلر، رایزمن، گیدنز، مکلوهان و دیک هبدایج» میباشد. مقولهی مرکزی نگاه آرمانگرایانه، استقلالطلبی و تصمیمگیری فردی است و بر اساس آن دختران جوان در دانش، نگرش، گرایش و رفتار با والدینشان تفاوت دارند. دختران جوان با نگاه آرمانگرایانه به مسائل نگریسته و دست به انتخابگری میزنند؛ در حالیکه والدین آنان با نگرش محافظهکارانه مدافع همه چیز شدهاند. بهعبارتی، در جامعه در سطح میانی به لحاظ فرآیندهای اجتماعی تحولاتی روی داده و در سطح خرد نیز با دگرگونی در ویژگیهای شخصیتی دختران جوان، شاهد تحول فرهنگی و شخصیتی بوده و با نسل متمایزی مواجه میباشیم. |
کد مقاله | 33745 |
تعداد بازدید | 181 |
|