عنوان | رابطه بین حمایت والدین و تحصیلگریزی دانشآموزان: نقش واسطهای اهداف پیشرفت |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش و ارزشیابی (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 167-145 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تهران عملکردگرایی اهداف پیشرفت دانشآموزان دبیرستانی حمایت والدینی تحصیل گریزی دانشآموزان پایه دهم تبحرگرایی تبحرگریزی عملکردگریزی بیزاری از تحصیل مدرسه گریزی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری اهداف پیشرفت (هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی، هدف عملکردگرایی و هدف عملکردگریزی) در رابطه بین حمایت والدین و تحصیلگریزی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه دهم دبیرستانها و هنرستانهای شهر تهران بود. مشارکتکنندگان شامل 661 نفر بودند که از میان دانشآموزان پایه دهم دبیرستانها و هنرستانهای شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس حمایت والدین (فال و روبرتز) مقیاس اهداف پیشرفت (الیوت و مکگریگور) و مقیاس تحصیلگریزی (خرمائی) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر حمایت والدین بر اهداف پیشرفت دانشآموزان به صورت مثبت و معنیدار بود. همچنین اثر حمایت والدین بر تحصیلگریزی (بیزاری از تحصیل و مدرسهگریزی) به صورت منفی و معنیدار بود. علاوه بر این، حمایت والدین با واسطهگری هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی و هدف عملکردگرایی توانست به طور غیرمستقیم تحصیلگریزی دانشآموزان را پیشبینی کند. نتایج کلی پژوهش حاضر نشاندهنده آن بود که افزایش حمایت والدین در دانشآموزان می تواند تحصیلگریزی آنها را هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی و هدف عملکردگرایی کاهش دهد. |
کد مقاله | 33738 |
تعداد بازدید | 217 |
|