عنوان | رابطه سرمایههای تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای امید |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه دستاوردهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 25 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 90-73 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بهزیستی روانشناختی امید سرمایه خانواده همدان دانشآموزان دبیرستانی دبیرستان دولتی سرمایه تحولی مدرسه سرمایه تحولی سایرین سرمایههای تحولی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای امید در رابطه سرمایههای تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان است. جامعه آماری، دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر همدان بودند که نمونه شامل 410 نفر (222 دختر و 188 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای سرمایههای تحولی، امید و بهزیستی روانشناختی پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه به طور مستقیم با امید ارتباط دارند و سرمایههای تحولی خانواده و امید نیز به طور مستقیم با بهزیستی روان-شناختی رابطه دارند. سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه با واسطه امید بر بهزیستی روانشناختی اثر غیرمستقیم و مثبت دارد، اما اثر سرمایههای تحولی سایرین بر امید و بهزیستی روانشناختی معنیدار نبود. مقایسه مدل پیشنهادی پژوهش به طور کلی برای دو گروه دختر و پسر تفاوت قابل توجهی نداشت. با توجه به یافتهها میتوان گفت که امید نقش واسطهای در رابطه بین سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه با بهزیستی روانشناختی دارد. |
کد مقاله | 33736 |
تعداد بازدید | 200 |
|