عنوان | نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین سیستمهای مغزی رفتاری و رشد پس از سانحه مردان خیانت دیده |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 417-408 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تنظیم هیجانی تنظیم شناختی هیجان خیانت سیستمهای مغزی رفتاری سیستم بازداری رفتاری نیشابور (شهرستان) سیستم فعال سازی رفتاری سبکهای شناختی تنظیم هیجان مردان خیانت دیده رشد پس از سانحه |
چکیده |
زمینه و هدف: رویدادهای آسیبزا پیامدهای منفی مختلفی را به دنبال دارند، اما در پارهای از موارد تغییرات روانشناختی مثبتی به دنبال این حوادث اتفاق میافتد. باوجوداین، دانش کمی در مورد چگونگی این تغییرات مثبت وجود دارد. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین سیستمهای مغزی رفتاری و رشد پس از سانحه مردان خیانت دیده انجام گردید. مواد و روشها: پژوهش ازلحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه مردان خیانت دیده شهر نیشابور در سال 1396 بود. نمونه مورد بررسی شامل 100 نفر از مردان خیانت دیده مراجعهکننده به بهزیستی شهر نیشابور بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس سیستم بازداری/ فعالساز رفتاری (Behavioral Inhibition System/Behavioral Activation System)، مقیاس پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire) و پرسشنامه رشد پس از سانحه (Posttraumatic Growth Inventory) توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سیستم فعالساز رفتاری پیشبین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگار است که به سهم خود پیشبین رشد پس از سانحه بود (05/0 > p). همچنین، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگار میانجی رابطه بین سیستم فعالساز رفتاری و رشد پس از سانحه هستند (05/0 > p). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت سیستمهای مغزی رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگار در رشد پس از سانحه مردان خیانت دیده تأکید دارد. بعلاوه، سیستم فعالساز رفتاری رشد پس از سانحه بیشتری را بهواسطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگار به دنبال دارد. |
کد مقاله | 33733 |
تعداد بازدید | 210 |
|