عنوان
|
تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زناشویی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر بهزیستی ذهنی، باورهای ارتباطی غیرمنطقی و صمیمیت زنان |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
حکیمه خیری - مهناز خسرو جاويد - رضا سلطانی شال |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 11 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
93-81 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان متأهل باورهای غیرمنطقی بهزیستی ذهنی آموزش گروهی باورهای ارتباطی رشت (شهرستان) صمیمیت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) آموزش مهارتهای زناشویی صمیمیت زنان باورهای ارتباطی غیرمنطقی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زناشویی با رویکرد پذیرش و تعهد بر بهزیستی ذهنی، باورهای ارتباطی غیرمنطقی و صمیمیت زنان در شهر رشت پرداخت. جامعه آماری شامل زنان متأهل شهر رشت بوده و نمونه تحقیق نیز 30 نفر زن متأهل دارای معیارهای ورود بوده که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه بود و جهت گردآوری داده از پرسشنامه بهزیستی ذهنی کییز و ما گیارمو (2003)، مقیاس باورهای ارتباطی آدیلسون و اپشتاین (1982) و مقیاس صمیمیت اکسیسجی واکر و لیندا تامپسون (1983) استفاده شد. گروه آزمایش در قالب 10 جلسه آموزش گروهی مهارتهای زناشویی با رویکرد پذیرش و تعهد را دریافت کرد و گروه گواه، هیچ درمانی دریافت نکرد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. تحلیل داده های پس آزمون، نمرات بالاتری در بهزیستی ذهنی و صمیمیت و نمرات پایین تری در باورهای ارتباطی شرکت کنندگان را نشان داد. این تغییرپذیری داده ها آشکار ساخت که آموزش گروهی مهارتهای زناشویی با رویکرد پذیرش و تعهد بر بهزیستی ذهنی، باورهای ارتباطی و صمیمیت زنان اثربخش بوده است. میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مهارتهای زناشویی با رویکرد پذیرش و تعهد یک درمان مؤثر و قابل قبول برای بهبود بهزیستی ذهنی، باورهای ارتباطی و صمیمیت است.
|