عنوان
|
مقایسه تأثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی رفتاری بر سازگاری زوجین |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
مرتضی احمدی تبار - بهنام مکوندی - منصور سودانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده (طهورا سابق) - علمی تخصّصی سال 7 شماره 2 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
143-125 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش خانواده مثبت اندیشی سازگاری زناشویی رویکرد شناختی رفتاری آموزههای دینی آموزش تفکر مثبت مثبت اندیشی زوجین
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی- رفتاری بر سازگاری زناشویی زوجین به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شصت زوج (120 نفر) بود که فرزندان ایشان در سال تحصیلی 97 - 96 مشغول به تحصیل بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. مداخله آموزشی مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی و مداخله آموزش خانواده به شیوه شناختی- رفتاری هر کدام بر روی یک گروه آزمایشی انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه سازگاری زناشویی، قبل و بعد از مداخله و یکماه پس از آخرین آموزش از هر سه گروه نمونه جمع آوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازههای مکرر انجام گرفت. نتایج نشان داد که هر دو روش آموزشی بر سازگاری زناشویی زوجین مؤثر بوده است و بین این دو روش از نظر اثربخشی تفاوتی دیده نشد. همچنین نتایج پیگیری یکماهه نشان دهنده ماندگاری اثربخشی هر دو روش آموزشی بر سازگاری زناشویی زوجین بود. بنابراین، از هر دو روش مداخله میتوان در ارتقای سازگاری زناشویی زوجین استفاده نمود.
|