عنوان | مطالعه رابطه سبک زندگی و رفتار مصرف کننده (مطالعه موردی: زنان متأهل شهر شیراز) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) شماره 2 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 302-283 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان شیراز آرایش اوقات فراغت زنان زنان متأهل لوازم آرایش اوقات فراغت مدیریت بدن مصرف سبک زندگی بعد فرهنگی فعالیتهای اوقات فراغت رفتار مصرف کننده شیراز زن و سبک زندگی گذران اوقات فراغت شبکههای مجازی رفتار مصرفی سبک دینی |
چکیده |
مصرف و مصرف گرایی، مقوله ای چند بُعدی است که میتوان از ابعاد گوناگون به آن نگاه کرد. با وجود اینکه مصرف، هدف نهایی تولید است و مطلوبیت بشر را افزایش میدهد، اما روند کنونی مصرف و گسترش فزاینده جامعه مصرفی، بحران کنونی سیاره زمین را شدت می بخشد. میزان و نوع مصرف میتواند بیانگر مسائلی چون سبک زندگی، طبقه و حتی نوع نگرش افراد باشد و از سوی دیگر میتوان با توجه به موارد یاد شده، میزان و نوع مصرف را سنجید. در این راستا، تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه بین سبک زندگی و رفتار مصرف کننده در بین 383 نفر از زنان متأهل شهر شیراز، بر اساس جدول لین و با استفاده از ابزار پرسشنامه خودگزارشی و شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای در مناطق نه گانه شهر، انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. همچنین اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید گشت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها بیانگر آن بود که ابعاد مختلف سبک زندگی، از جمله بُعد فرهنگی (407/0)، شبکههای مجازی (335/0)، مدیریت بدن و مصرف آرایش (365/0)، سبک دینی (128/0-) و فعالیتهای گذران اوقات فراغت (397/0) رابطه معنیداری با شیوه رفتار مصرفی پاسخگویان داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، میتوان نتیجه گرفت که 42 درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیرهای مستقل وارد شده در معادله رگرسیونی، تبیین شده است. |
کد مقاله | 33658 |
تعداد بازدید | 173 |
|