• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه رابطه سبک زندگی و رفتار مصرف کننده (مطالعه موردی: زنان متأهل شهر شیراز)
تعداد صفحات 20
نویسنده بیژن خواجه‌ نوری - سیدابراهیم مساوات
مشخصات نشریه فصلنامه زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 38
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 302-283
زبان فارسی
کلید واژه زنان شیراز  آرایش  اوقات فراغت زنان  زنان متأهل  لوازم آرایش  اوقات فراغت  مدیریت بدن  مصرف  سبک زندگی  بعد فرهنگی  فعالیتهای اوقات فراغت  رفتار مصرف کننده  شیراز  زن و سبک زندگی  گذران اوقات فراغت  شبکه‌های مجازی  رفتار مصرفی  سبک دینی  
چکیده مصرف و مصرف گرایی، مقوله­ ای چند بُعدی است که می­توان از ابعاد گوناگون به آن نگاه کرد. با وجود این­که مصرف، هدف نهایی تولید است و مطلوبیت بشر را افزایش می­دهد، اما روند کنونی مصرف و گسترش فزاینده­ جامعه­ مصرفی، بحران کنونی سیاره­ زمین را شدت می­ بخشد. میزان و نوع مصرف می‌تواند بیانگر مسائلی چون سبک زندگی، طبقه و حتی نوع نگرش افراد باشد و از سوی دیگر می‌توان با توجه به موارد یاد شده، میزان و نوع مصرف را سنجید. در این راستا، تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه­ بین سبک زندگی و رفتار مصرف­ کننده در بین 383 نفر از زنان متأهل شهر شیراز، بر اساس جدول لین و با استفاده از ابزار پرسش­نامه­ خودگزارشی و شیوه­ نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله­ ای در مناطق نه­ گانه­ شهر، انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع هم­بستگی است. هم­چنین اعتبار پرسش­نامه از طریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید گشت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها بیانگر آن بود که ابعاد مختلف سبک زندگی، از جمله بُعد فرهنگی (407/0)، شبکه‌های مجازی (335/0)، مدیریت بدن و مصرف آرایش (365/0)، سبک دینی (128/0-) و فعالیت‌های گذران اوقات فراغت (397/0) رابطه­ معنی‌داری با شیوه­ رفتار مصرفی پاسخگویان داشته‌اند. هم­چنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، می‌توان نتیجه گرفت که 42 درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیرهای مستقل وارد شده در معادله­ رگرسیونی، تبیین شده است.

کد مقاله 33658
تعداد بازدید 145

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397