عنوان | شبکههای اجتماعی مجازی و شکلگیری تصویر ذهنی زنان از بدنشان |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه شماره 2 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 240-217 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بدن زنان تصویر بدنی شبکههای اجتماعی تصویر ذهنی بدنی کاشان (شهرستان) شبکههای اجتماعی مجازی میزان استفاده فیسبوک گوگلپلاس توییتر شبکههای مجازی رضایت از تصویر بدنی تلگرام اینستاگرام واتس اپ تصویر ذهنی زنان مدرنیته متأخر |
چکیده |
ویژگی بازاندیشانه مدرنیته متأخر، موجب تغییر در حوزه های متعدد زندگی روزمره شده و از مهمترین این حوزه ها مباحث مربوط به تکوین هویت و بدن است. یکی از عواملی که بستر مناسبی را برای بازاندیشی در خصوص بدن فراهم آورده، شبکه های اجتماعی مجازی هستند. بر این مبنا، هدف اصلی این مقاله، تبیین رابطه شبکه های اجتماعی مجازی و تصویر ذهنی زنان از بدنشان است. این مطالعه از نوع پیمایش بوده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان 20 تا 35 سال شهر کاشان در سال 1396 تشکیل میدهند که از طریق نمونه گیری سهمیه ای و بر اساس مناطق پنجگانه شهر کاشان با حجم نمونه 340 نفر مطالعه شده اند. یافته های تحقیق و نتایج فعالیت آماری مربوطه، رابطه مستقیم و معنادار میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تصویر ذهنی از بدن را در سطح اطمینان 95 درصد تأیید کرده اند. در انجام تحلیل رگرسیون چند متغیره رضایت از تصویر بدن در مجموع 6 متغیر استفاده از فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، واتسآپ، تلگرام و ایستاگرام وارد معادله شدند که از بین متغیرهای 6 گانه فوق 2 متغیر فیسبوک و ایستاگرام وارد شده در معادله در سطح آلفای 0.05 معنادار تشخیص داده شده و در معادله باقی مانده اند. |
کد مقاله | 33655 |
تعداد بازدید | 183 |
|