عنوان
|
بررسی اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر تعامل مادر با کودک آهسته گام |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
حامد رشیدی اصل - طاهره عسگری نارکی - لیلا فرهاد توسکی - آتنا یوسف زاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 9 شماره 4 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
102-93 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری تهران رابطه والد فرزند کودکان آهسته گام مهارتهای فرزندپروری برنامه فرزندپروری مثبت رابطه مادر کودک فرزندپروری مثبت آموزش فرزندپروری
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ فرزندپروری مثبت بر تعامل مادر با کودک آهستهگام در شهرستانهای تهران انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 40 نفر از مادران دانشآموزان آهستهگام شرکت کردند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده از مدارس استثنایی شهرستانهای تهران انتخاب شده بودند. شرکتکنندگان به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامۀ فرزندپروری مثبت را در 10 جلسۀ 60 دقیقهای دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار این پژوهش مقیاس رابطۀ مادر-کودک پیانتا (1994) بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از خردهمقیاسهای رابطۀ مادر-کودک تفاوت معناداری دارند. نتایج نهایی تحلیل کوواریانس چندمتغیری حاکی از آن بود که آموزش برنامه فرزندپروری بر تعامل مادر با کودک آهسته گام اثر مثبت و معناداری داشت ( ۰۰۱/۰ P < ).با توجه به اینکه آموزش مهارت های فرزندپروری به بهبود تعامل مادر با کودک منجر شد. بنابراین، استفاده از برنامه آموزشی فرزندپروری مثبت با نتایج مفید و موثری در حوزه تعامل مادر با کودک آهسته گام همراه است.
|