عنوان
|
تبیین رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده و نشانههای وسواس: نقش میانجیگر خودکارآمدی و درهم آمیختگی فکر |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
سهیلا طالبی نجف آبادی - احمد برجعلی - شهرام محمدخانی - نورعلی فرخی - عصمت دانش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 47 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
76-67 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری خودکارآمدی عمومی تهران خودکارآمدی دانشآموزان دبیرستانی سبکهای فرزندپروری ادراک شده نشانگان وسواس اختلال وسواسی جبری وسواس سبک فرزندپروری درآمیختگی افکار
|
چکیده
|
وسواس از اختلالهای روانپزشکی ناتوان کننده است که اغلب مشکلات قابل توجهی را در روند معمول زندگی، کارکرد شغلی، فعالیتهای اجتماعی و روابط بین فردی ایجاد میکند. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر خودکارآمدی و درآمیختگی افکار در رابطه بین شیوه های فرزندپروری ادراک شده با نشانه های وسواس بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از میان دانش آموزان دبیرستانهای نوبت دوم تهران، 349 دانش آموز از 8 مدرسه انتخاب و از نظر نشانه های وسواسی- جبری، خودکارآمدی عمومی، درآمیختگی افکار و ادراک والدینی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد درهم آمیختگی فکر رابطه بین سبک فرزندپروری مادر و نشانه های وسواس و خودکارآمدی رابطه بین سبک فرزندپروری هر دو والد با نشانه های وسواس را به صورت منفی و معنادار میانجیگری میکند. به نظر می رسد مادرانی که الگوی ارتباط مادر- فرزندی آنها ویژگیهایی از قبیل ارتباط رسمی، برجسته بودن مرزها و فاصلهها و عدم ابراز عواطف، تماس چشمی و در آغوش گرفتن دارند یا به شکل مشروط فرزند خود را میپذیرند، مانع از شکلگیری پذیرش نامشروط در فرزندان خود میشوند و مسوولیت پذیری بیش از حد، درآمیختگی فکر- عمل و وسواس را در فرزندان خود شکل میدهند.
|