• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی زنانگی و مردانگی در تلویزیون ایران مطالعه برنامه‌های ویژه خردسالان در شبکه دوم سیما
تعداد صفحات 20
نویسنده مرضیه قویدل دارستانی - محمدمهدی رحمتی - حسن چاوشیان
مشخصات نشریه فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) - مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 108-89
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  تلویزیون  زنانگی  کلیشه‌های جنسیتی  ایران  مردانگی  بازنمایی  بازنمایی رسانه‌ای  بازنمایی جنسیت  رسانه‌های جمعی  بازنمایی تلویزیونی  صدا و سیما  شبکه دو سیما  برنامه کودکان  برنامه‌های تلویزیونی  شبکه‌های تلویزیونی  برنامه‌های ویژه خردسالان  کودکان   
چکیده کودکان یکی از مخاطبان مهم رسانه هستند. پژوهش حاضر با استفاده از نظریة فمنیستی تاچمن و کانل و روش تحلیل ‏محتوای کمی به بررسی برنامه ‏های خردسال شبکة دوم سیمای ایران پرداخته است. هدف این تحقیق مطالعة چگونگی بازنمایی زنانگی و مردانگی شخصیت‏های برنامه ‏های خردسال این شبکه است. به ‏این منظور، 23 قسمت از برنامه ‏های خردسال این شبکه با استفاده از نمونه ‏گیری تصادفی انتخاب و بررسی شده است. یافته‏ های پژوهش حاضر نشان می‏دهد که در برنامه‏ های خردسال شخصیت‏های مرد و زن به ‏صورت نامتوازن توزیع شده ‏اند؛ به‌طوری‏که میزان نسبت نمایش شخصیت‏ مردان 5/40 درصد (معادل 272 مورد) بیشتر از نمایش شخصیت‏ زنان ‏است. مردانگی هژمونیک و زنانگی مؤکد در شخصیت‏ مردان و زنان در این برنامه‏ ها بازنمایی شده است. کلیشه‏ های جنسیتی به‏ صورت تقابل‏های دوگانۀ فعال مردانه/ منفعل زنانه، باهوش مردانه/ نادان زنانه در برنامه ‏های خردسال بازنمایی شده است. در این برنامه‏ ها، «فنای نمادین زنان» دیده می‏شود؛ به‏ طوری‏که زنان اغلب در نقش‏های فاقد بازده و همراه با «دلهرة زنانه» نمایش داده شده ‏اند.

کد مقاله 33607
تعداد بازدید 150

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397