عنوان | بازنمایی زنانگی و مردانگی در تلویزیون ایران مطالعه برنامههای ویژه خردسالان در شبکه دوم سیما |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 108-89 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت تلویزیون زنانگی کلیشههای جنسیتی ایران مردانگی بازنمایی بازنمایی رسانهای بازنمایی جنسیت رسانههای جمعی بازنمایی تلویزیونی صدا و سیما شبکه دو سیما برنامه کودکان برنامههای تلویزیونی شبکههای تلویزیونی برنامههای ویژه خردسالان کودکان |
چکیده |
کودکان یکی از مخاطبان مهم رسانه هستند. پژوهش حاضر با استفاده از نظریة فمنیستی تاچمن و کانل و روش تحلیل محتوای کمی به بررسی برنامه های خردسال شبکة دوم سیمای ایران پرداخته است. هدف این تحقیق مطالعة چگونگی بازنمایی زنانگی و مردانگی شخصیتهای برنامه های خردسال این شبکه است. به این منظور، 23 قسمت از برنامه های خردسال این شبکه با استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب و بررسی شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که در برنامه های خردسال شخصیتهای مرد و زن به صورت نامتوازن توزیع شده اند؛ بهطوریکه میزان نسبت نمایش شخصیت مردان 5/40 درصد (معادل 272 مورد) بیشتر از نمایش شخصیت زنان است. مردانگی هژمونیک و زنانگی مؤکد در شخصیت مردان و زنان در این برنامه ها بازنمایی شده است. کلیشه های جنسیتی به صورت تقابلهای دوگانۀ فعال مردانه/ منفعل زنانه، باهوش مردانه/ نادان زنانه در برنامه های خردسال بازنمایی شده است. در این برنامه ها، «فنای نمادین زنان» دیده میشود؛ به طوریکه زنان اغلب در نقشهای فاقد بازده و همراه با «دلهرة زنانه» نمایش داده شده اند. |
کد مقاله | 33607 |
تعداد بازدید | 178 |
|