عنوان | بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته از منظر نشانهشناسی اجتماعی تصویر |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 88-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت نقاشان زن نقاشی بازنمایی نشانهشناسی بازنمایی جنسیت نشانهشناسی اجتماعی نشانهشناسی اجتماعی تصویر معنای بازنمودی معنای تعاملی معنای ترکیبی آثار هنری نقاشیهای مردان نقاشان خودآموخته نقاشیهای زنان نقاشان مرد |
چکیده |
هدف این مقاله مطالعة نحوة بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته بر اساس الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر است. خودآموختگان هنرمندانی تعلیمندیده، فاقد آموزش رسمی و آکادمیکاند که بهصورت خودجوش شروع به تولید آثار هنری میکنند. تجزیه و تحلیل این آثار با استفاده از دستور زبان بصری کرس و ون لیون در خوانش نشانه شناسی اجتماعی به رفع ابهام از تصاویر به عنوان سرگرمی صرف کمک و ایدئولوژی پنهان نقاشیها را آشکار میکند. در این زمینه، 32 اثر نقاشی از 9 هنرمند خودآموخته، که در آنها تصویر زن و مرد بازنمایی شده، انتخاب و تحلیل و بررسی شد. پژوهش به شیوة توصیفی تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و اسنادی است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که آثار نقاش خودآموختة زن و مرد بیانگر تقسیم بندی جنسیتی نقش های اجتماعی است؛ با این تفاوت که نقاش زن به طور ضمنی یا علنی خود را به عنوان عنصر هسته ای برجسته نمایی و زن را کنشگر اصلی معرفی میکند. بنابراین، نقاش زن با آگاهی از سوگیریهای جنسیتی اجتماعی سعی در تغییر آن به نفع خود دارد. نقاشان زن با وجهنمایی واقعگرایانه در آثار، نگاهی تبیینی به ویژگی و شرایط واقعی زنان دارند و از طرفی رویکردی برابرطلبانه به نقش زن و مرد دارند. درحالیکه نقاش مرد نگاهی توصیفی دارد و به بازتولید نقشهای کلیشه ای جنسیتی می پردازد. |
کد مقاله | 33606 |
تعداد بازدید | 148 |
|