عنوان | پرسهزنی زنانه و گذار از ابژه بتواره به سوژه ناظر: مطالعه موردی فیلم کلئو از 5 تا 7 |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 23-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان در شهر ابژه ابژه بتواره پرسهزن مؤنث سوژه ناظر کلئو از 5 تا 7 مدرنیته شهری پرسهزنی زنانه پرسهزنی پرسهزن مذکر |
چکیده |
در نظریة فیلم سالهای اخیر، سینما در غالب موارد بهمثابة تکنولوژی برآمده از ظهور کلانشهر مدرن و مدرنیتة شهری در نظر گرفته میشود. تجربة ادراکی پرسه زن مرد (فلانور)، بهمنزلة سرنمون تجربة ادراکی مدرنیته، اغلب بهمثابة الگویی برای تحلیل تجربة ادراکی تماشاگر فیلم مورد مطالعه قرار میگیرد. بااینحال، بهرغم آنکه پرسه زنی تا سالها عملی ذاتاً مردانه محسوب میشد، زنان در سالهای انتهایی سدة نوزدهم کوشیدند جایگاه خود را بهعنوان ناظر متحرک در میان فضاهای شهری بهدست آورند. این مقاله تلاش دارد با تمرکز بر چگونگی ظهور زنان در شهر و فرایند پرسه زنی، ویژگیهای پرسه زن مؤنث (فلانوس) را مشخص کند و تمایزهای آن را با پرسه زن مذکر آشکار کند. این پژوهش نشان میدهد تمرکز بر ویژگیهای ادراکی پرسه زن مؤنث میتواند در به چالش کشیدن نگره های مسلط، که ادراک و نگاه سینمایی را ذاتاً ادراک و نگاهی مردانه در نظر میگیرند، یاری رسان باشد. مقالة حاضر با بررسی فیلم کلئو از 5 تا 7، ساختة آینس واردا، مشخصه های منحصربه فرد پرسه زنی زنانه را بازشناسی میکند و نحوة بازنمایی تعامل سوبژکتیو زنانه با شهر به هنگام عمل پرسه زنی را بررسی میکند. |
کد مقاله | 33603 |
تعداد بازدید | 180 |
|