عنوان
|
نشانهشناسی فرهنگی ارتباطی ایموجیها در پیامرسانهای اجتماعی، مورد مطالعه فرهنگ خانواده، فرهنگ جنسی و فرهنگ زبان دست |
تعداد صفحات
|
35 |
نویسنده
|
محمدصادق نصراللهی - محمدجواد بادین فکر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات رسانههای نوین (مصوب وزارت علوم) سال 5 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
105-71 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرهنگ ارتباطات غیرکلامی فرهنگ خانواده نشانهشناسی فضای مجازی نشانهشناسی فرهنگی ایموجی پیامرسان اجتماعی نشانهشناسی ارتباطی فرهنگ جنسی فرهنگ زبان دست
|
چکیده
|
فضای مجازی با محوریت و سکانداری پیام رسانهای اجتماعی، بخش غالب مصرف رسانه ای مخاطبان را در عصر حاضر تسخیر کرده است. تحلیل اجمالی الگوی ارتباطی کاربران در پیام رسانهای اجتماعی نشان دهندة استفادة متعارف از ایموجی ها است؛ به طوری که کمتر گفتگوی مجازی ای را میتوان یافت که تهی از ایموجی باشد. استفادة نادرست، مبهم و چندگانه از ایموجیها به ویژه در فرهنگهایی غیر از فرهنگ مولد آنها، این سؤال را در ذهن نگارندگان پرورید که منشأ این پدیده چیست؟ و تفاوت فرهنگی قرارداد کنندة ایموجی و مصرف کنندة آن چگونه در تحقق چنین پدیده ای اثرگذار بوده است؟ در جهت پرداختن به این دغدغه، سؤال اصلی مقاله اینگونه مطرح میشود که مدلولها و مفاهیم صریح و ضمنی ایموجیهای پیام رسانهای اجتماعی چیست و آیا تأثر آنها از نظام فرهنگی و ارزشی جهان غرب قابل اثبات است؟
این مقاله با بهره گیری از روش نشانه شناسی و با استفاده از تکنیک همنشینی و جانشینی، معانی فرهنگی صریح و ضمنی برآمده از ایموجیهای منتخب را (23 ایموجی) در سه بخش خانواده، جنسیت و زبان دست بررسی کرده است. یافته های این مقاله نشان میدهد که رهیافت فرهنگی حاکم بر ایموجیها، تکثرگرایی و نسبیت فرهنگی برآمده از مدرنیسم و پست مدرنیسم است. طبیعتا این دو رهیافت منجر به بروز پدیده هایی چون خلاء فرهنگی، تفاوت فرهنگی، تضاد فرهنگی، تقابل فرهنگی، ابهام فرهنگی و اشاعة فرهنگی در مصرف کنندگان و مخاطبان شده است. در پایان تأکید مقاله بر اتخاذ رویکرد فعال کشورها در ایجاد ایموجیهای بومی و متناسب با فرهنگ آنها است.
|