عنوان
|
مقایسه مسؤولیتپذیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی در نوجوانان با مادران شاغل و خانهدار (پسر و دختر) |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
اکرم حسینی - مجید ضرغام حاجبی - عباس حبیبزاده - مریم احمدی فقیه |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 11 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
50-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان اشتغال مادران پیشرفت تحصیلی مسئولیتپذیری قم (شهرستان) انگیزش پیشرفت تحصیلی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مادران خانهدار مادر شاغل انگیزش پیشرفت پسران نوجوان مسئولیتپذیری نوجوانان دانشآموزان پایه نهم
|
چکیده
|
خانواده به عنوان اساسیترین نهاد اجتماعی، در طول تاریخ بشری بر اثر عوامل گوناگون دستخوش تغییر شده است که یکی از این عوامل اشتغال زنان و تاثیر آن در تربیت فرزندان است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای مسؤولیتپذیری و انگیزه پیشرفت در نوجوانان (پسر و دختر) با مادران شاغل و خانهدار بود. روش تحقیق علی ـ مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه نهم شهرستان قم، در سال تحصیلی95ـ 94 بود که تعداد 372 نفر از آنها (186 دانشآموز با مادر شاغل و 186 دانش آموز با مادر خانهدار، 186 دختر و 186 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه مسؤولیتپذیری نوجوانان کرمی و نعمتی و انگیزه پیشرفت هرمنس بود. برای تحلیل دادهها از روش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون مانوا و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتهها نشان دادند که میانگین نمره کلی مسؤولیت پذیری در نوجوانان با مادران خانه دار بیشتر از شاغل است و این تفاوت معنادار است(P < 0.05). اما در مقایسه انگیزش پیشرفت، این تفاوت معنی دار نیست. ضمنا در مقایسه مسؤولیت پذیری دختران و پسران، تفاوت در خرده مقیاس امانتداری معنادار بود ( P < 0.001) که حاکی از بالاتر بودن میانگین امانتداری در پسران نسبت به دختران است. از لحاظ انگیزش پیشرفت تحصیلی نیز، این تفاوت معنادار بود (P < 0.01) و میانگین نمره انگیزش پیشرفت تحصیلی در دختران بیشتر از پسران بود. بنابراین اشتغال مادران بر محیط خانواده خصوصا بر مسؤولیتپذیری و انگیزه پیشرفت فرزندانشان تاثیرگذار است و با توجه به جنسیت نیز در مورد این متغیرها تفاوت وجود دارد.
|