عنوان
|
بررسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان مبتنی بر فنون گراس بر تابآوری، پرخاشگری واکنشی و هوش هیجانی در دانشآموزان دوره اول دبیرستان دخترانه وابسته به مهد قرآن تبریز |
تعداد صفحات
|
37 |
نویسنده
|
رقیه مهربان - شعله لیوارجانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 11 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
119-83 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پرخاشگری هوش هیجانی هوش هیجانی دختران تنظیم هیجانی آموزش گروهی دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان دانشآموزان دبیرستانی تبریز تابآوری دختران تبریزی آموزش تنظیم هیجان پرخاشگری واکنشی فنون گراس
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان مبتنی بر فنون گراس بر تاب آوری، پرخاشگری واکنشی و هوش هیجانی در دانشآموزان دوره اول دبیرستان تبریز به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره اول دبیرستان دخترانه وابسته به مهد قرآن تبریز به تعداد 120 نفر بود که از این میان 20 نفر به روش نمونهگیری هدفمند (داشتن نمرات بالاتر از میانگین در پرسشنامه پرخاشگری و پایین تر از میانگین در پرسشنامه هوش هیجانی و تابآوری انتخاب) و به طور تصادفی در دو گروه، گروه آزمایشی (10نفر) و گروه کنترل (10 نفر) جایگزین شدند. پرسشنامههای استاندارد شده تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه هوش هیجانی شات (۱۹۹۸) بر اساس مدل نظری هوش هیجانی سالووی و مایر (1997). جهت جمع آوری اطلاعات به کار گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیری به کمک نرم افزار SPSS ورژن 22 استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر اساس مدل گراس در مقایسه با گروه کنترل موجب کاهش پرخاشگری واکنشی و افزایش تابآوری و هوش هیجانی شده است ( 01/0 P < ). بنابراین، آموزش تنظیم هیجان براساس مدل گراس یک روش مؤثر در کاهش پرخاشگری و افزایش تابآوری و هوش هیجانی است.
|