عنوان | مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و ترکیب نوروفیدبک و آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک دیداری کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 |
تاریخ انتشار | 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 527-517 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اصفهان اختلال بیش فعالی کم توجهی دانشآموزان دبستانی آموزش والدین کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه والدگری آموزش والدینی بارکلی دانشآموزان پسر دانشآموزان پسر دوره ابتدایی نوروفیدبک ادراک دیداری ابعاد توجه هوشیاری دیداری توجه دیداری واکنش دیداری |
چکیده |
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder یا ADHD) یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که باعث آسیب تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی میشود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نوروفیدبک (Neurofeedback) و ترکیب نوروفیدبک و آموزش والدگری بارکلی (Barkly parental training) بر ابعاد توجه و ادراک دیداری کودکان مبتلا به ADHD بود. مواد و روشها: این مطالعه یک کار آزمایی بالینی با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه، در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری ده هفتهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مبتلا به ADHD شهر اصفهان در مقطع دبستان در سال تحصیلی 97-1396 بود. تعداد 42 نفر از بین مراجعهکنندگان به کلینیک آموزشوپرورش اصفهان به همراه مادرانشان به شیوه هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی و با نسبتهای مساوی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. همه کودکان با آزمون عملکرد پیوسته دیداری/شنیداری (Integrative Visual and Auditory Performance Test یا IVT) در سه مرحله، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (Repeated measures ANOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین دو گروه آزمایش در نمرات هوشیاری دیداری (96/0 ≥ p)، کانون توجه دیداری (76/0 ≥ p)، زمان واکنش دیداری (87/0 ≥ p) و ادراک دیداری (42/0 ≥ p) تفاوت معناداری وجود ندارد، اما در هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معناداری در نمرات ابعاد توجه و ادراک دیداری مشاهده شد. نتیجهگیری: نوروفیدبک و ترکیب نوروفیدبک و آموزش والدگری بارکلی تأثیر یکسانی در افزایش ابعاد توجه و ادراک دیداری کودکان مبتلا به ADHD دارند. |
کد مقاله | 33576 |
تعداد بازدید | 190 |
|