عنوان
|
نقش عزت نفس، سبکهای فرزندپروری و انسجام خانواده و انعطافپذیری در پیش بینی افسردگی دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
حسین کشاورز افشار - زهرا هدهدی - طاهره علینژاد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
172-149 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری افسردگی افسردگی دختران دانشآموزان دختر عزت نفس دختران تهران فرزندپروری مقتدرانه انسجام خانواده انعطافپذیری خانواده دانشآموزان دبستانی انعطافپذیری عزت نفس تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی عزت نفس افسردگی کودک عزت نفس دانشآموزان عزت نفس اجتماعی سبک فرزندپروری دختران مقطع ابتدایی عزت نفس عمومی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عزت نفس، سبکهای فرزندپروری و انسجام خانواده و انعطافپذیری در پیشبینی افسردگی دانشآموزان دختر بود. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 2500 نفر از دانشآموزان دبستانهای دخترانه شهر تهران بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای – چندمرحلهای تعداد 500 نفر (250 دانشآموز و 250 مادر) انتخاب شدند. دانشآموزان پرسشنامه خودارزیابی افسردگی کودکان (DSRS) و عزت نفس کوپراسمیت (SEI) را تکمیل نمودند. سپس پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری بامریند (PSI) و پرسشنامه ارزیابی انسجام خانواده و انعطافپذیری (FACES-III) بین مادران آنها توزیع گردید. دادهها به وسیله روش تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین افسردگی کودکان با عزت نفس و ابعاد آن شامل عزت نفس عمومی، اجتماعی و تحصیلی، سبک فرزندپروری مقتدر و انسجام خانواده رابطه معنادار وجود دارد ( 01/0 > p). بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گام بهگام، عزت نفس کودک، سبکهای فرزندپروری و انسجام و انعطافپذیری به ترتیب 43 درصد، 16 درصد و 12 درصد واریانس افسردگی فرزندان را تبیین میکنند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که عزت نفس کودک، سبک فرزندپروری مقتدر و انسجام خانواده، از عوامل تأثیرگذار در پیشبینی افسردگی دختران بوده (01/0 > p) و در پیشگیری، سببشناسی و درمان اختلال افسردگی نقش مهمی ایفا مینمایند.
|