• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه عملکرد افراد با اختلال نقص توجه‌ بیش فعالی و افراد عادی در مؤلفه‌های فهم کلامی با استفاده از آزمون وکسلر: مطالعه‌ای در دانش‌آموزان ابتدایی با توجه به عامل جنسیت
تعداد صفحات 24
نویسنده هادی صفری - شاهرخ مکوند حسینی - پرویز صباحی - علی مالکی
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 29
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 149-126
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  شهریار (شهرستان)  فهم کلامی  آزمون عصب روان‌شناختی وکسلر  
چکیده دانش ­آموزان دارای نقص توجه­ بیش­ فعالی از طیف متنوعی از مشکلات شناختی و رفتاری رنج می­ برند و شواهد تحقیقاتی حاکی از آن است که زبان می­تواند در کنترل شناختی و رفتاری این اختلال نقشی واسطه­ ای ایفا کند. هدف این پژوهش مقایسه فهم کلامی در انواع این اختلال و در قیاس با دانش آموزان عادی بوده است. نمونه این پژوهش 240 نفراست. از میان کلیه دانش­ آموزان دارای نقص توجه و بیش­ فعالی ارجاع شده به کلینیک آموزش و پرورش شهریار در سال تحصیلی 96-97، 180 نفر (90 دختر و 90 پسر) و یک گروه کنترل از دانش­ آموزان عادی (30 دختر و 30 پسر) به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از مقیاس وکسلر نسخه چهارم هنجار شده­ داده­ های فهم کلامی گروه­ های نمونه گردآوری شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان دارای نقص توجه­ بیش­ فعالی به­ طور معنادار نسبت به دانش­ آموزان عادی پایین­تر است. در میان دسته بندی­های سه­ گانه این اختلال، نوع ترکیبی و نوع بیش­ فعال به طور معناداری به ترتیب پایین­ترین میانگین را نسبت به دانش­ آموزان عادی نشان دادند. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت که، فهم کلامی در تنظیم شناخت و رفتار دانش­ آموزان، نقش مهمی دارد و می­ بایست در مداخلات درمانی مورد تأکید قرار گیرد.

کد مقاله 33540
تعداد بازدید 214

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397