عنوان
|
مقایسه عملکرد افراد با اختلال نقص توجه بیش فعالی و افراد عادی در مؤلفههای فهم کلامی با استفاده از آزمون وکسلر: مطالعهای در دانشآموزان ابتدایی با توجه به عامل جنسیت |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
هادی صفری - شاهرخ مکوند حسینی - پرویز صباحی - علی مالکی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
149-126 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت اختلال بیش فعالی کم توجهی دانشآموزان دوره ابتدایی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه شهریار (شهرستان) فهم کلامی آزمون عصب روانشناختی وکسلر
|
چکیده
|
دانش آموزان دارای نقص توجه بیش فعالی از طیف متنوعی از مشکلات شناختی و رفتاری رنج می برند و شواهد تحقیقاتی حاکی از آن است که زبان میتواند در کنترل شناختی و رفتاری این اختلال نقشی واسطه ای ایفا کند. هدف این پژوهش مقایسه فهم کلامی در انواع این اختلال و در قیاس با دانش آموزان عادی بوده است. نمونه این پژوهش 240 نفراست. از میان کلیه دانش آموزان دارای نقص توجه و بیش فعالی ارجاع شده به کلینیک آموزش و پرورش شهریار در سال تحصیلی 96-97، 180 نفر (90 دختر و 90 پسر) و یک گروه کنترل از دانش آموزان عادی (30 دختر و 30 پسر) به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از مقیاس وکسلر نسخه چهارم هنجار شده داده های فهم کلامی گروه های نمونه گردآوری شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان دارای نقص توجه بیش فعالی به طور معنادار نسبت به دانش آموزان عادی پایینتر است. در میان دسته بندیهای سه گانه این اختلال، نوع ترکیبی و نوع بیش فعال به طور معناداری به ترتیب پایینترین میانگین را نسبت به دانش آموزان عادی نشان دادند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که، فهم کلامی در تنظیم شناخت و رفتار دانش آموزان، نقش مهمی دارد و می بایست در مداخلات درمانی مورد تأکید قرار گیرد.
|