عنوان | تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در پیشگیری از بیماریهای مقاربتی در زوجین شرکت کننده در کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 12-4 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بهداشت جنسی آموزش بهداشت پیشگیری از بیماریهای مقاربتی مدل اعتقاد بهداشتی بیماریهای مقاربتی کلاسهای آموزشی آموزش بهداشت جنسی آموزش زوجین آموزش پيش از ازدواج برنامههای آموزشی فسا (شهرستان) عملکرد زوجین |
چکیده |
سابقه و هدف: بیماریهای مقاربتی بعنوان یکی از شایعترین بیماریهای عفونی از معضلات بهداشتی جامعه می باشد. اجرای مداخلات آموزش بهداشت بهترین استراتژی در دسترس برای ارتقای بهداشت جنسی محسوب می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش پیشگیری از بیماریهای مقاربتی در زوجین بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در شهر فسا در سال 1395 انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی برروی 70 زوج مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر فسا (35 زوج در گروه مداخله و 35 زوج در گروه کنترل) انجام گرفت. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، پرسشنامه ای استاندارد شامل اطلاعات دموگرافیک، سنجش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و عملکرد زوجین در پیشگیری از بیماری های مقاربتی بود که توسط هر دو گروه قبل و 3 ماه بعد از مداخله تکمیل شد. مداخله آموزشی طی 4 جلسه 50-55 دقیقه ای به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ همراه با تصاویر آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. داده ها وارد نسخه 22 نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای، تی مستقل و تی زوجی تحلیل گردید. یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 5.35 ± 27.02 و 4.45 ± 25.14 بود. میانگین نمرات تمام سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و میزان عملکرد زوجین در پیشگیری از بیماری های مقاربتی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از مداخله ی آموزشی افزایش یافت (0.001 > P ). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در زمینه پیشگیری از بیماریهای مقاربتی و بهداشت جنسی اثربخش است. |
کد مقاله | 33519 |
تعداد بازدید | 233 |
|