• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی
تعداد صفحات 11
نویسنده مانیا خلیلی‌پور دارستانی - رحمان پناهی
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 54-44
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  سندرم پیش از قاعدگی  آموزش دختران  قاعدگی  مدل اعتقاد بهداشتی  مداخله آموزشی  قاعدگی دختران  رفتارهای پیشگیری  آموزش نوجوانان  
چکیده سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی بر کاهش کیفیت زندگی، عملکرد اجتماعی و تحصیلی نوجوانان و زنان جوان مؤثر است. نظر به اهمیت حفظ سلامتی دختران نوجوان، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‎کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر اجرا شد.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در میان 120 نفر در قالب دو گروه 60 نفری آزمون و کنترل انجام شد و آزمودنی‌ها به شیوه نمونه‌گیری چند‌مرحله‌ای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل: پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه پژوهشگرساخته مشتمل‌بر آگاهی، رفتار و تمامی سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخله آموزشی نیز 4 جلسه سخنرانی 60-45 دقیقه‌ای را شامل می‌شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های Smirnov -Kolmogrov، Wilcoxon،T مستقل، T زوجی، Chi-Square و Mann–Whitney مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: پیش از مداخله، تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی و زمینه‌ای، آگاهی، رفتارهای پیشگیری‌کننده و تمامی اجزای الگو وجود نداشت ( 0.05 P ).
نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از سندرم پیش از قاعدگی مؤثر بود. با توجه به اهمیت سلامتی دختران به‌عنوان مادران آینده و کم‌هزینه‌بودن فعالیت‌های آموزش بهداشت نسبت به سایر فعالیت‌ها در این زمینه، لزوم بسط و تعمیم این‌گونه برنامه‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد مقاله 33517
تعداد بازدید 182

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397