• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بر اساس سبک‌های فرزندپروری در نوجوانان شهر سبزوار
تعداد صفحات 7
نویسنده الهه طباطبائی راد - افضل اکبری بلوطبنگان
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 58-52
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  اعتیاد به اینترنت  سبک‌های تربیتی والدین  سبزوار (شهرستان)  فرزندپروری مقتدرانه  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  روش‌های تربیتی خانواده  اضطراب اجتماعی  دانش‌آموزان دبیرستانی  سبک‌های تربیتی  سبک فرزندپروری  دانش‌آموزان نوجوان  اضطراب نوجوانان  اضطراب دانش‌آموزان  
چکیده سابقه و هدف: سبک‌های فرزندپروری یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در شکل‌گیری رفتار و شخصیت نوجوانان است. از این رو هدف از پژوهش حاضر، پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بر اساس سبک‌های فرزندپروری بود.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود که در سال 1395 انجام شد. بدین منظور، تعداد 400 نفر از دانش‌آموزان مدارس متوسطه شهرستان سبزوار به ‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه‌ اعتیاد به اینترنت Jung (IAT: Implicit-Association Test)، مقیاس اضطراب اجتماعی (Social Anxiety Scale for Adolescents SAS-A:) و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری Baumrind (Questionnaire Parenting Style BPSQ: Baumrind) بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار 22 SPSS تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌داری بین سبک‌های فرزندپروری استبدادی و آزادگذار با اعتیاد به اینترنت ( 102/0 r = ، 210/0 r = ) و اضطراب اجتماعی (576/0 = ، 517/0 r = r ) وجود دارد. همچنین همبستگی منفی و معنی‌داری بین سبک مقتدرانه با اعتیاد به اینترنت (0.291- = r) و اضطراب اجتماعی (0.263- = r) مشاهده شد. علاوه بر آن، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک‌های فرزندپروری پیش‌بینی‌کننده‌ی معنی‌دار اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بوده و به‌ترتیب 39 و 35 درصد از واریانس آن‌ها را تبیین می‌نمود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، می‌توان با استفاده از روش‌های تربیتی مناسب و ایجاد برنامه‌ریزی‌های کاربردی، اعتیاد به اینترنت را پیش‌بینی کرد و ارتباط مثبت با دیگران را در افراد ارتقاء داد.

کد مقاله 33513
تعداد بازدید 181

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397