عنوان | اثربخشی آموزش مفاهیم نهگانه شخصیتی انیگرام بر ملاکهای همسرگزینی و نگرش نسبت به ازدواج دختران |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 30-24 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همسرگزینی دختران مجرد معیارهای انتخاب همسر تهران دانشآموزان دختر دبیرستانی نگرش به ازدواج دیدگاههای دختران مجرد ازدواج دختر نگرش دختران به ازدواج نگرش دختران منطقه 14 شهر تهران دانشآموزان سوم دبیرستان انیگرام |
چکیده |
سابقه و هدف: بنیان و اساس اجتماع بر تشکیل خانواده بنا نهاده شده است. اما ازدواج یک مسئله پیچیده و چالشبرانگیز بوده که با توجه به عوامل مختلف از جمله نگرش به ازدواج می تواند موفق یا ناموفق باشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی انیگرام بر ملاکهای همسرگزینی و نگرش نسبت به ازدواج دختران مجرد انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع سوم دبیرستان منطقه آموزشی 14 تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود. در این مطالعه به روش نمونه گیری خوشه چندمرحله ای 2 مدرسه از این منطقه انتخاب و در نهایت 30 نفر از دانشآموزان این مدارس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل جایگزین شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های اولویت بخشی ملاکهای همسرگزینی (PCSSI) و نگرش به ازدواج (MAS) جمع آوری گردید. گروه آزمون تحت آموزش 10 جلسه 90 دقیقه ای یکبار در هفته قرار گرفت. داده ها با استفاده از نسخه 22 نرمافزار SPSS و به روش کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمره نگرش کلی و نگرش بدبینانه به ازدواج و ملاکهای کلی، فرآیندی و محتوایی همسرگزینی دو گروه آزمون و کنترل در پس آزمون تفاوت آماری معناداری ایجاد شده بود (0.05 > P ). اما بین نمرۀ نگرش آیدهال گرایانه دو گروه در پسآزمون تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج بدست آمده، آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی انیگرام بر نگرش به ازدواج و ملاکهای همسرگزینی دختران مؤثر میباشد. |
کد مقاله | 33512 |
تعداد بازدید | 236 |
|