• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت زناشویی دانشجویان متأهل
تعداد صفحات 9
نویسنده مهسا امینی - حسن حیدری
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-23
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  روابط زوجین  رضایت زناشویی زوجین  دانشجویان متأهل  زنان دانشجو  آموزش غنی‌سازی زندگی زناشویی  اصفهان  کیفیت زندگی  دانشجویان زن متأهل  غنی‌سازی ارتباط  بهبود کیفیت زندگی  غنی‌سازی  خمینی‌ شهر (شهرستان)  کیفیت زندگی زوجین  برنامه غنی‌سازی زناشویی  غنی‌سازی زندگی زناشویی  دانشگاه خمینی شهر  
چکیده سابقه و هدف: توجه به زندگی زناشویی و تلاش جهت افزایش مؤلفه‌های مرتبط با زندگی زناشویی رشد روزافزونی را به خود گرفته است، چرا که نمی‌توان جامعه سالم بدون خانواده سالم را متصور بود. بر همین اساس هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه خمینی‌ شهر بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان زن متأهل دانشگاه خمینی شهر اصفهان تشکیل می‌دادند. به منظور انجام پژوهش، تعداد 32 نفر از دانشجویان متأهل زن دانشگاه آزاد خمینی شهر به شیوه نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون در دوره آموزش غنی‌سازی روابط طی 7 جلسه 90 دقیقه‌ای شرکت کردند و در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش شامل مقیاس کیفیت زندگی و رضایت زناشویی بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS-20 استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل نتایج بیانگر این بود که بین میانگین نمرات مقیاس کیفیت زندگی و رضایت زناشویی شرکت‌کنندگان برحسب عضویت گروهی (دو گروه آزمون و کنترل) پس از تعدیل تأثیر متغیر پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0.001 P < ).
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش غنی سازی روابط بر کیفیت زندگی و رضایت زناشویی می‌توان از این روش جهت افزایش کیفیت زندگی و رضایت زناشویی و در نتیجه آن رضایت از زندگی زوجین بهره برد.

کد مقاله 33510
تعداد بازدید 187

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397