عنوان | اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر روش همسان بر میزان آگاهی، نگرش و قصد رفتاری مرتبط با ایدز در دانشآموزان دختر دبیرستانهای منطقه 14 شهر تهران |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 27-19 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر آموزش بهداشت تهران میزان آگاهی مداخله آموزشی پیشگیری از بیماری ایدز دانشآموزان دختر دبیرستانی نگرش دانشآموزان دختر ایدز دانشآموزان دبیرستانی قصد رفتاری آگاهی دانشآموزان دبیرستانی رفتارهای پیشگیری نگرش دختران آگاهی دختران دیدگاه دانشآموزان منطقه 14 شهر تهران روش همسان |
چکیده |
سابقه و هدف: بیماری ایدز، یکی از مشکلات بهداشتی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر روش همسان بر میزان آگاهی، نگرش و قصد رفتاری مرتبط با ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستان های منطقه 14 شهر تهران انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 330 نفر از دانش آموزان دختر به صورت تصادفی چندمرحله ای از بین 18 مدرسه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دارای روایی و پایایی قابل قبول استفاده گردید. قبل از اجرای مداخله از دو گروه کنترل و مداخله پیش آزمون گرفته شد و اطلاعات لازم درباره آگاهی، نگرش و قصد رفتاری نسبت به رفتارهای پیشگیری کننده ایدز برای طراحی و اجرای مداخله بدست آمد. سپس برنامه آموزشی اجرا و پس از 3 ماه پرسشنامه ها جهت سنجش تاثیر مداخله مجددا تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری -21 SPSS و آزمون های آماری تیمستقل، تیزوجی، کای اسکوئر، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. یافتهها: پس از آموزش تغییرات معنیداری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش و قصد رفتاری گروه مداخله مشاهده شد (0.001 > P ). سن با نگرش و قصد رفتاری با آگاهی و نگرش همبستگی مستقیم معنیداری داشت. آگاهی و نگرش قادر به پیش بینی 41 درصد تغییرات قصد رفتاری در دانش آموزان بودند. نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از روش همسان در مداخلات آموزشی می تواند در افزایش آگاهی و بهبود نگرش و قصد رفتاری نسبت به رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز، موثر باشد. |
کد مقاله | 33508 |
تعداد بازدید | 251 |
|