• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل شناختی پیش بینی کننده ازدواج فامیلی در میان مراجعین به مراکز مشاوره ازدواج استان کهکیلویه و بویراحمد
تعداد صفحات 7
نویسنده ماری عطایی - کامبیز کریم زاده شیرازی - تورج احمدی جویباری - بهزاد کرمی متین - عباس آقایی - فاضل زینت مطلق
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 53-47
زبان فارسی
کلید واژه مراکز مشاوره  ازدواج خویشاوندی  مشاوره ازدواج  مشاوره ژنتیک  عوامل فرهنگی  مشاوره ژنتیک ازدواج فامیلی  کهگیلویه و بویراحمد (استان)  عوامل پیش‌ بینی کننده  مشاوره پیش از ازدواج  عوامل شناختی  نرم‌های انتزاعی  
چکیده سابقه و هدف: در ازدواج‌های فامیلی احتمال تولد نوزاد معلول 2 تا 3 برابر بیشتر است که این امر می‌تواند پیامدهای منفی متعددی را به دنبال داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین عوامل شناختی پیش‌بینی‌کننده ازدواج فامیلی بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی به روش مقطعی بود که در میان 516 نفر از مراجعین به مراکز مشاوره قبل از ازدواج استان کهکیلویه و بویراحمد انجام گرفت. آزمودنی‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس، در میان چهار مرکز مشاوره قبل از ازدواج انتخاب شدند و اطلاعات به‌ وسیله پرسشنامه و به‌ صورت خود گزارش‌دهی جمع‌ آوری گردید. داده‌های جمع‌ آوری شده با نرم‌افزار SPSS-20 و با آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون لجستیک در سطح معناداری کمتر از 0.05 تحلیل شدند.
یافته‌ها: دامنه سن شرکت‌کنندگان 15 تا 30 و میانگین آن 3.96 ± 23.43 سال بود. ازدواج 43.4 درصد از شرکت‌کنندگان به‌صورت فامیلی بود. نرم‌های انتزاعی (1.304 = OR) و عوامل فرهنگی (1.244 = OR) عوامل قوی‌تری در پیش‌بینی اقدام به ازدواج فامیلی بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به بالا بودن آمار ازدواج فامیلی در این مطالعه، ضرورت توجه بیشتر به انجام اقدامات اطلاع‌رسانی در خصوص مشاوره‌های ژنتیکی پیش از ازدواج پیشنهاد می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد در طراحی مداخلات آموزشی توجه به نرم‌های انتزاعی و عوامل فرهنگی مرتبط با ازدواج فامیلی می‌تواند نتایج سودمندی را در این زمینه به دنبال داشته باشد.

کد مقاله 33506
تعداد بازدید 198

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397