عنوان | اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه آموزش پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 2 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 43-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ زودرس بلوغ دختران آموزش مادران مدل اعتقاد بهداشتی اثربخشی آموزش رفتارهای پیشگیری دماوند (شهرستان) |
چکیده |
مقدمه: بلوغ زودرس یکی از مشکلات شایع و نگرانیهای مهم دوران بلوغ است. نظر به اهمیت آموزش در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه، این پژوهش با هدف بررسی تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 64 نفر از مادران مراجعه کننده به مهد کودک و فرهنگسرا در شهرستان دماوند در سال 1396 انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه ای محقق ساخته بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که پس از تائید روایی و پایایی، طی دو مرحله (قبل و یکماه بعد از آموزش) به دو گروه داده شد. گروه آزمون، مداخله مورد نظر را طی دو جلسه کارگاه و هر جلسه دو ساعت دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (تی زوجی و تی مستقل) انجام شد. یافته ها: بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه آزمون قبل (53/9 ± 81/117) و بعد (72/9 ± 97/158 ) از مداخله آموزشی افزایش معنی داری مشاهده شد ( 001/0 P = )؛ بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه کنترل قبل (14 ± 06/128 ) و بعد (50/14 ± 13/133 ) نیز افزایش معنی داری مشاهده شد ( 001/0 P = ). البته تفاوت معنی دار آماری بین نمرات کل سازه های گروه آزمون (72/9 ± 97/158 ) و نمرات کل سازه های گروه کنترل (50/14 ± 13/133 ) نیز مشاهده شد ( 001/0 P = ). نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران سودمند بود. لذا برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی و نقش مادران در پیشگیری از بلوغ زودرس دختران، انجام مداخلات آموزشی با بکارگیری الگوی فوق توصیه میشود. |
کد مقاله | 33503 |
تعداد بازدید | 216 |
|