عنوان | مقایسه اثربخشی انواع شیوههای فرزندپروری والدین بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی و انگیزش حرکتی کودکان 4 الی 6 ساله |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 73-66 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری مهارتهای حرکتی خرم آباد (شهرستان) فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه سبک فرزندپروری آموزش فرزندپروری انگیزش حرکتی کودکان 4-6 ساله مهارتهای حرکتی بنیادی |
چکیده |
مقدمه : والدین ابتداییترین و در اکثر مواقع تعیینکنندهترین عامل انتخاب حرکتی کودک و موفقیت او میباشند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ اثربخشی انواع شیوههای فرزندپروری والدین بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی و انگیزشحرکتی کودکان بود. روش: جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ والدین و فرزندان پسر 4 الی 6 سالۀ آنها در شهر خرمآباد بود که 240 نفر از آنان بهروش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل پرسشنامۀ شیوههای فرزندپروری بامریند، آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ- ویرایش دوم، و پرسشنامۀ انگیزشحرکتی کودکان، بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه در سطح معناداری( 0/05 P < )، مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که شیوههای فرزندپروری والدین بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی ( 0/001 P < )، و انگیزشحرکتی ( 0/01 P < )، فرزندان تأثیر معنیداری دارد و فرزندان والدین مقتدر و آسانگیر نسبت به فرزندان والدین مستبد از رشد مهارتهای حرکتی بنیادی بهتری برخوردارند. همچنین، شیوۀ مقتدرانۀ والدین بیش از دو شیوۀ آسانگیرانه و مستبدانه و شیوۀ آسانگیرانه نیز بیش از شیوۀ مستبدانه، باعث افزایش انگیزشحرکتی فرزندان گردید. نتیجهگیری: آموزش شیوههای فرزندپروری برای والدین توصیه میشود تا با آگاهی و استفاده از شیوههای مناسب فرزندپروری (مانند سبک مقتدرانه)، بتوانند زمینۀ ارتقاء رشد مهارتهای حرکتی و انگیزشحرکتی کودکان را فراهم کنند. |
کد مقاله | 33491 |
تعداد بازدید | 277 |
|