• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی اندیشه‌های شهید مطهری و روسو در خصوص نقش تربیتی مادر در ادوار رشد کودک
تعداد صفحات 9
نویسنده زهرا فروزنده - عزت السادات میرخانی - محسن ایمانی نائینی - مریم اسماعیلی نسب
مشخصات نشریه فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3 پیاپی 15
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 9-1
زبان فارسی
کلید واژه نقش مادر در تربیت فرزند  تربیت کودک  ژان ژاک روسو  مرتضی مطهری  دیدگاه مرتضی مطهری  تربیت کودک در اسلام  نقش تربیتی  رشد کودکان  نقش تربیتی مادر  
چکیده مقدمه: اهمیت والای تربیت کودک از منظر اسلام و دیگر مکاتب، و توجه و تأکید بر آن، در همه حوزه های علوم انسانی، به چشم می خورد؛ اما از آنجا که پرستاران، بیش از سایر متخصصان با کودکان ارتباط نزدیک و مستقیم دارند، بیشترین نیاز به دریافت اطلاعات در خصوص اهمیت نقش مادری از منظر مکاتب مختلف را دارند. با توجه به این که، مهمترین سالهای تکوین و شکل گیری شخصیت کودک، در محیط انس با مادر می گذرد، ضرورت شناخت جایگاه نقش تربیتی مادر، جهت ایفای نقش همانند آن در بخش پرستاری، به منظور افزایش میزان تأثیرگذاری و پذیرش کودکان نیازمند دریافت خدمات پرستاری امری ضروری می باشد.
روش: این تحقیق، در زمره پژوهش های بنیادی و کیفی، از نوع تحلیل محتوا، می باشد. که به روش مطالعه اسنادی- کتابخانه ای و با بهره گیری از منابع علمی معتبر (کتب و نتایج تحقیقات علمی) با هدف، بررسی مقایسه ای نقش تربیتی مادر از منظر دو تن از متفکران (مسلمان، و غیر مسلمان) طی مراحل رشد انجام شده است.
یافته ها: اجماع آراء دو اندیشمند منتخب، مؤید اهمیت نقش تربیتی مادر در مراحل مختلف رشد (در همه ابعاد فردی- اجتماعی)، ضرورت مرحله ای بودن تربیت، ترتب و توالی آن، می باشد.
نتیجه گیری: هر دوی این اندیشمندان، بر تأثیرات تکاملی متقابل مادر - کودک تأکید دارند. لذا پیشنهاد می شود، آموزش های مناسب برای مادران و پرستاران، در خصوص نحوه ایفای شایسته نقش تربیتی مادر و پرستار (در مقام جایگزین)، به منظور درک اهمیت و ضرورت ایفای نقش مناسب و مؤثر در این جایگاه فراهم شود.

کد مقاله 33489
تعداد بازدید 192

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397