عنوان | بررسی نقش عملکرد خانواده در منبع کنترل دختران نوجوان شهر اصفهان |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 38-32 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | منبع کنترل دختران نوجوان دانشآموزان دختر دختران اصفهان ایفای نقش عملکرد خانواده اصفهان کنترل رفتار دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان منبع کنترل درونی منبع کنترل بیرونی دانشآموزان دوم دبیرستان نوجوانان دبیرستانی کنترل بیرونی دانشآموزان نوجوان واکنشهای عاطفی |
چکیده |
مقدمه: خانواده یکیاز مهمترین عناصری است که در شکلگیری شخصیت انسان نقش دارد. منبع یا مکان کنترل یکی از ویژگی های شخصیتی که تاثیر مهمی بر رفتار افراد، شکل گیری و توانایی انسان در کنترل شرایط و رویدادهای محیطی می گذارد. این مطالعه با هدف بررسی نقش عملکرد خانواده در منبع کنترل دختران نوجوان شهر اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی و نمونه پژوهش شامل 355 نفر از دانشآموزان دبیرستانی دختر مقاطع اول و دوم که در سال تحصیلی 1393-1394 در شهر اصفهان مشغول بهتحصیل بودند به روش نمونه گیری تصادفیخوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مشخصات جمعیت شناختی، ابزارهای سنجش خانواده مک مستر (FAD) و منبع کنترل چند وجهی لونسون بود، پایایی سنجش خانواده با ضریب آلفای 0/93 و منبع کنترل چندوجهی با کودریچاردسون برای هر یک از مقیاس های درونی، افراد قدرتمند و شانس به طور جداگانه بین 52/.،71/. و 68/. در مطالعات مشابه مورد تایید قرار گفت. یافته ها: آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد در بین حیطه های عملکرد خانواده، حیطه های نقش (B = 2/49 , p = 0/03) و واکنش عاطفی (B = -2/44 , p = 0/03 ) نقش پیش گویی کننده در نمره کنترل درونی دارد، ابعاد عملکرد خانواده نقش پیش بینی کننده در نمره کنترل بیرونی ندارند. نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن است عملکرد خانواده اکثریت واحدهای مورد مطالعه در حد متوسط بوده و در میان ابعاد بررسی شده، ابعاد کنترل رفتار، واکنش عاطفی و ایفای نقش عملکرد بهتری داشتند. |
کد مقاله | 33488 |
تعداد بازدید | 259 |
|