• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه شاخص‌های سلامت روان در کودکان بی‌سرپرست نگهداری شده در مراکز با کودکان سپرده شده نزد اقوام در استان لرستان
تعداد صفحات 11
نویسنده مسلم رجبی - محمدجواد بگیان کوله مرز - مجتبی بختی - کلثوم کریمی نژاد
مشخصات نشریه فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1 پیاپی 13
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 47-37
زبان فارسی
کلید واژه بی‌سرپرست  کودکان بی‌سرپرست  سلامت روانی  لرستان (استان)  شاخص‌های سلامت  نوجوانان پرورشگاهی  نوجوانان بی‌سرپرست  کودکان پرورشگاهی  کودکان بی‌سرپرست نگهداری شده در مراکز  کودکان بی‌سرپرست سپرده شده نزد اقوام  
چکیده مقدمه: خانواده عنصر کلیدی رشد و پرورش فرزندان است. کودکان پرورشگاهی که اقبال و بخت تجربه کردن محیط خانواده را ندارند از محیط گرم و رشد یافته خانواده محروم اند. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه شاخص­های سلامت ­روان کودکان بی ­سرپرست نگهداری شده در مراکز با کودکان سپرده شده نزد اقوام در استان لرستان بود.
روش: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع مقطعی- مقایسه­ ای (پس­ رویدادی) بود. جامعه­ آماری این پژوهش را کلیه کودکان و نوجوانان بی ­سرپرست 6 تا 18 ساله نگهداری شده در مراکز و کودکان سپرده شده نزد اقوام تشکیل می­دهند. 54 کودک و نوجوان نگهداری شده در مراکز بین سنین 6 تا 18 سال استان لرستان به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و با 54 نفر از کودکان و نوجوان سپرده شده نزد اقوام بر اساس سن، جنسیت و مقطع تحصیلی همتاسازی شدند و به سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم پاسخ دادند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین نمرات اضطراب/ افسردگی، گوشه ­گیری/ افسردگی و شکایات جسمانی در کودکان بی­سرپرست سپرده شده نزد موسسات و اقوام تفاوت وجود دارد (0/001 > P). به عبارت دیگر کودکان بی­ سرپرست سپرده شده به موسسات از اضطراب/ افسردگی و گوشه­ گیری/ افسردگی بالاتر و شکایات جسمانی پایین­تری برخوردارند.
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده فراهم کردن شرایطی مناسب در دوره کودکی جهت ارضای نیازهای اساسی کودکان از جمله دلبستگی ایمن به خصوص برای کودکان پرورشگاهی که از محیط امن و با ثبات خانواده محرومند، برای رشد بهتر و موفقیت و پیشگیری از مشکلات روا­ن­شناختی در کودکان پرورشگاهی ضروری است.

کد مقاله 33487
تعداد بازدید 207

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397