عنوان | تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 31-22 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شیرخوار توانمندسازی آموزش والدین الگوی توانمندسازی الگوی توانمندسازی خانواده محور توانمندسازی خانواده استومی دانش والدین شیرخوارگی |
چکیده |
مقدمه: تعبیه استومی یکی از جراحی هایی است که از بدو تولد یا دوران شیرخوارگی به منظور حفظ بقاء بدنبال نقایص مادرزادی دستگاه تحتانی گوارش انجام می گیرد. مراقبت صحیح و پیشگیری از عوارض این جراحی نیازمند آموزش و توانمند کردن خانواده های درگیر در امر مراقبت از آنان می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاًثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی می باشد. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که بر روی کودکان شیرخوار دارای استومی و والدین آنان انجام شده است. تعداد 60 نفر از کودکانی که تحت عمل جراحی استومی قرار گرفته به همراه والدین خود با رعایت موازین اخلاقی و با داشتن معیار ورود به مداخله انتخاب و بطور تصادفی(زوج و فرد) به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. کودکان و والدین گروه مداخله با استفاده از الگوی توانمندسازی خانواده محور طی 4 جلسه 1 ساعته تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سنجش دانش در حیطه های مراقبت و عوارض و پرسشنامه سنجش ابعاد الگوی توانمندسازی می باشد، که قبل از مداخله در هر دو گروه و 2 ماه بعد از مداخله، در گروه مداخله تکمیل شدند. یافته ها: در گروه آزمون از نظر دانش والدین مرتبط با عوارض استومی کودکان، قبل و بعد از مداخله ( 45/63 و 50/93) با میزان (0/0001 = p) اختلاف معنی دار بود. دانش والدین مرتبط با مراقبت استومی کودکان (51/23 و 86/60) با میزان (0/0001 = p) اختلاف معنی دار بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که با آموزش والدین کودکان دارای استومی از طریق الگوی توانمندسازی خانواده محور میتوان دانش مراقبتی و پیشگیری از عوارض استومی کودکان را افزایش داد. |
کد مقاله | 33480 |
تعداد بازدید | 263 |
|