• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه میزان دلبستگی پدران با نوزادان بستری و غیر بستری در بیمارستان
تعداد صفحات 8
نویسنده محمد ارشدی بستان آباد - سوسن ولیزاده - جواد رضانژاد - مهناز سلطانزاده
مشخصات نشریه فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1
تاریخ انتشار پائیز - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 19-12
زبان فارسی
کلید واژه دلبستگی  نوزاد  دلبستگی پدری  پدران  نوزادان بستری  نوزادان غیر بستری  
چکیده مقدمه: هنگامی که نوزاد بلافاصله بعد از تولد بدلیل زودرس بودن، بیماری یا اختلالات مادرزادی نیاز به مراقبت‌های درمانی پیدا می‌کند و یا فوت می‌نماید، اثرات این اتفاق غیرمنتظره می‌تواند بر روی والدین طاقت فرسا باشد و پدران این شرایط را مثل گیر افتادن در موقعیتی که هیچ تجربه قبلی نسبت به آن ندارند توصیف کرده‌اند. این مطالعه با هدف مقایسه میزان دلبستگی پدران با نوزادان بستری و غیربستری در بیمارستان انجام شده است.
روش کار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی ـ مقایسه‌ای می‌باشد. از 148 نفر مراجعه کننده تعداد 85 نفر حاضر به شرکت در پژوهش شدند که 48 نفر در قالب گروه بستری و 37 نفر نیز به عنوان گروه غیر بستری، وارد مطالعه شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک والدین و نوزاد و پرسشنامه ارزیابی میزان دلبستگی پدر با نوزاد (تهیه شده توسط John condon و همکاران ) استفاده شد.جهت آنالیز داده ها از آزمون tمستقل و آنالیز واریانس و رگرسیون خطی چند متغیره استفاده گردید.
یافته ها:دو گروه از نظر سن پدر، میزان درآمد ماهانه و سن هنگام تولد نوزاد همگونی داشتند. ارتباط آماری معنی داری بین همبستگی اجزای دلبستگی با مشخصات دموگرافیک یافت نشد. تنها سن پدران نوزادان غیر بستری در حیطه لذت تعامل دارای ارتباط مستقیم و معنی داری بود (0/02 = p ). مقایسه نمره کل دلبستگی پدران با نوزادان بستری و غیربستری و اجزای دلبستگی در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت.
نتیجه گیری: گرچه روابط اولیه عاطفی والد- نوزاد در روزهای اول زندگی خارج رحمی زیرساخت روانی و روابط اجتماعی نوزاد در سالهای آتی است اما بر اساس یافته‌های پژوهش مشخص گردید که عامل بستری شدن نوزاد نمی‌تواند در فرایند دلبستگی بین پدر و نوزاد گسست ایجاد نماید.

کد مقاله 33479
تعداد بازدید 233

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397