• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی نمایش درمانی بر علائم قبل از قاعدگی و دلزدگی زناشویی در زنان
تعداد صفحات 7
نویسنده شیما شهرکی قدیمی - افسانه خواجوند خوشلی - جوانشیر اسدی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 18
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 24-18
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  قاعدگی  قاعدگی زنان  دلزدگی زناشویی  مشهد  نشانگان پیش از قاعدگی  تعارض در روابط زناشویی  زنان مشهد  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  نمایش درمانی  
چکیده مقدمه: علائم قبل از قاعدگی یک رخداد دوره‌ای است که ترکیبی از تغییرات فیزیکی، هیجانی، روانشناختی و رفتاری می‌باشد و نقش مهمی در دلزدگی زناشویی دارد. با توجه به عوارض درمان‌های دارویی و عدم وجود پژوهش‌های کافی درباره نمایش درمانی، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر علائم قبل از قاعدگی و دلزدگی زناشویی در زنان انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های مداخله و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان 35-25 ساله دارای مشکل در روابط زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد در فصل بهار سال 1397 بودند. نمونه پژوهش 44 زن بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه مداخله 10 جلسه 90 دقیقه‌ای با روش نمایش درمانی آموزش دید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های علائم قبل از قاعدگی (سیه‌بازی و همکاران، 2011) و دلزدگی زناشویی (پاینز، 1996) بودند. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرم‌افزار SPSS-21 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مرحله پس‌آزمون بین گروه‌های مداخله و کنترل از نظر علائم قبل از قاعدگی و دلزدگی زناشویی در زنان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر نمایش درمانی باعث کاهش معنادار علائم قبل از قاعدگی (0/001 P < ، 154/570 F = ) و دلزدگی زناشویی ( 0/001 P < ، 109/643 F = ) در زنان شد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اهمیت نمایش درمانی در بهبود علائم قبل از قاعدگی و دلزدگی زناشویی در زنان بود. در نتیجه، درمانگران می‌توانند از نمایش درمانی برای کاهش علائم قبل از قاعدگی و دلزدگی زناشویی در زنان استفاده کنند.

کد مقاله 33475
تعداد بازدید 196

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397