عنوان | اثربخشی برنامه آموزش والدین کازلوف بر ابراز هیجان و بار روانی مادران دارای کودک اوتیسم |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش توانبخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 35-29 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اتیسم آموزش مادران بار روانی آموزش والدین مادران کودکان اتیستیک هیجانات منفی هیجان مثبت والدین کودکان با اختلال اتیسم ابراز هیجانی برنامه آموزش والدین کازلوف |
چکیده |
مقدمه: تولد هر کودک مبتلا به اوتیسم مشکلات متعددی را برای والدین به همراه دارد. عدم ابراز هیجانی و بار روانی در مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم مشکلات روانشناختی را ایجاد میکند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش والدین کازلوف بر ابراز هیجان و بار روانی مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم انجام گردید. روش کار: این پژوهش یک تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه مداخله و شاهد بود. 30 مادر دارای کودک مبتلا به اوتیسم واجد شرایط به دو گروه مداخله و شاهد به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند. برنامه آموزشی والدین کازلوف برای آزمودنهای گروه مداخله طی 12 جلسه (90 دقیقهای، دو جلسه در هفته) انجام گردید. در این تحقیق از مقیاس بار روانی پای و کوپر و پرسشنامه ابراز هیجان به کودک استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تحت نسخه 17 نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که ابراز هیجانهای مثبت در مادرانی که مداخله آموزشی والدین کازلوف را دریافت کردند، نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری داشت (0/001 > P). همچنین در ابراز هیجانهای منفی و بار روانی این گروه از مادران در مقایسه با گروه شاهد کاهش معناداری مشاهده شد (0/001 > P). نتیجه گیری: برنامه آموزشی والدین کازلوف به منظور افزایش هیجانهای مثبت و کاهش هیجانهای منفی مادران نسبت به فرزند بیمار خود و کاهش بار روانی روانی مادران دارای اثر معنی داری میباشد. |
کد مقاله | 33467 |
تعداد بازدید | 196 |
|