• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان استراتژی‌های تغییر رفتار در جامعه در خصوص پیشگیری از بیماری ایدز از دیدگاه اساتید
تعداد صفحات 5
نویسنده محمدرضا نریمانی - رضاقلی وحیدی - علی جنتی - مهسا تاج نسایی
مشخصات نشریه فصلنامه تصویر سلامت - مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز شماره 2
تاریخ انتشار 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 33-29
زبان فارسی
کلید واژه استراتژی  رفتارهای پرخطر  پیشگیری از بیماری ایدز  تغییر رفتار  ایدز  دیدگاه اساتید  
چکیده زمينه و اهداف: بيماري ايدز فاقد واکسن و درمان قطعي است. اتخاذ سياست هاي اثربخش تغيير رفتارهاي پرخطر مي تواند در مديريت پيش گيري آن بسيار مؤثر باشد. اساتيد دانشگاه منبع مهمي در تعيين اين سياست ها محسوب مي شوند. اين مطالعه به انتخاب استراتژي هاي اولويت دار تغيير رفتار در خصوص پيش گيري از بيماري ايدز از ديدگاه اساتيد دانشگاه مي پردازد.
مواد و روش ها: در اين مطالعه توصيفي، تعداد 180 نفر از اساتيد دانشگاه بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه از بين کل اساتيد دانشگاه تبريز و علوم پزشکي در سال 1388 انتخاب گرديدند. ابزار جمع آوري يک پرسش نامه محقق ساخته که روايي با نظر متخصصين و پايايي آن با 86/0 تأييد گرديد. اطلاعات به صورت تصادفي جمع آوري و با استفاده از نرم افزار SPSS تحليل گرديد.
يافته ها: يافته ها نشان داد که 61.1% و 35% اساتيد به ترتيب با مداخله هاي آموزشي ارايه اطلاعات در خصوص رفتارهاي پرخطر به دانش آموزان ابتدائي و راهنمايي مخالف %88.3، 83.9% موافق آموزش مسايل مربوط به پيش گيري و مسايل جنسي توسط مراکز بهداشتي توأم با پزشکان خانواده، 81.7%،81.1%،73.9%، 75.6%، و72.2% به ترتيب موافق با مشاوره و هدايت بيماران مراجعه کننده به مراکز درماني، آموزش مهارت هاي پيش گيري براي دانشجويان، ارتقاي مهارت هاي پيش گيري براي دانش آموزان دبيرستاني، آموزش مهارتهاي مربوط به پيش گيري توسط رسانه هاي جمعي براي جامعه، و گنجاندن آزمايش تشخيص ايدز در آزمايش هاي روتين گروه هاي آسيب پذير بودند.
بحث و نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي اين مطالعه و مقايسه آن با مطالعات مشابه آن، اکثريت جمعيت ايران جوان بوده و در معرض خطر بيماري هاي نوپديد قرار دارند. بنابراين ضرورت دارد که مسئولان نظام سلامت استراتژي ها و مداخلات آموزشي جامع را براي کودکان و نوجوانان، به ويژه افراد آسيب پذير از جمله معتادان به منظور ارايه آموزش تدوين نمايند.

کد مقاله 33458
تعداد بازدید 260

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397