عنوان
|
اثربخشی آموزش رویکرد تلفیقی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و رویکرد آمادهسازی اولسون بر انتظار از ازدواج و مسئولیتپذیری دختران مجرد مانده |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
بهار حاج رضایی - شکوه نوابی نژاد - علیرضا کیامنش |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه روانشناسی خانواده - انجمن علمی روانشناسی خانواده شماره 1 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
44-31 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران مجرد تهران مسئولیتپذیری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) سبک اولسون انتظار از ازدواج انتظارات بدبینانه انتظارات واقع بینانه رویکرد آمادهسازی اولسون انتظارات ایده آل گرایانه
|
چکیده
|
افزایش سن ازدواج میتواند موجب آسیبهای بسیاری در جوانان مجردمانده بخصوص دختران، خانوادههای آنان و جامعه شود. بهعلاوه تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع نیز باعث تغییر در الگوهای ازدواج شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش رویکرد تلفیقی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و رویکرد آمادهسازی اولسون بر انتظار از ازدواج و مسئولیتپذیری دختران مجردمانده بود. این پژوهش آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 40 دختر مجردمانده در شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش رویکرد تلفیقی اکت (ACT) و رویکرد آمادهسازی اولسون را دریافت کردند. انتظار از ازدواج با مقیاس انتظار از ازدواج (MES) و مسولیتپذیری با پرسشنامه کالیفرنیا (CPI) سنجیده شد. نتایج نشان داد که آموزش رویکرد تلفیقی اکت (ACT) و رویکرد آمادهسازی اولسون بر کاهش انتظارات بدبینانه و ایدهآلگرایانه از ازدواج موثر بوده است. افزون بر آن نتایج نشان داد که رویکرد تلفیقی در افزایش انتظارات واقعگرایانه از ازدواج و مسئولیتپذیری دختران مجردمانده مؤثر بوده است. لذا، این رویکرد میتواند بهعنوان یکی از روشهای مداخله مورد استفاده مشاوران ازدواج و درمانگران خانواده قرار گیرد.
|