• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر احساس تنهایی و سازگاری روان‌شناختی زنان مطلقه
تعداد صفحات 8
نویسنده فیروزه نجاری - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی - محمدرضا فلسفی نژاد
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 75-68
زبان فارسی
کلید واژه زنان مطلقه  احساس تنهایی  گروه درمانی  تهران  سازگاری روان‌شناختی  تنهایی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  طلاق  منطقه 8 شهرداری تهران  سازگاری زنان  
چکیده زمینه و هدف: درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد با تاکید بر پذیرش مشکلات و واقعیت های زندگی می تواند به رفع نگرانی های زندگی زنان مطلقه کمک نماید. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر احساس تنهایی و بهبود سازگاری روان‌شناختی زنان مطلقه انجام گرفت.
روش ­ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی انجام شد. مشارکت کنندگان از میان زنان مطلقه مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه هشت شهرداری تهران تعداد 30 نفر به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند. گروه مداخله به مدت 12 جلسه تحت گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. آنالیز داده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و به روش آنکووا و مانکووا انجام گرفت.
نتایج: تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر آن بود که مداخلات درمانی در کاهش احساس تنهایی زنان مطلقه موثر بوده است (0/01 = P). همچنین بر اساس نتایج آزمون مانکووا، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب بهبود سازگاری کلی زنان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل گردید (0/01 = P).
نتیجه­ گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با رهنمود بیماران به پذیرش رنج و تعهد به جای اجتناب از افکار منفی و آگاهی نسبت به افکار خود و در نتیجه انتخاب بهتر سبب بهبود سازگاری و کاهش احساس تنهایی در زنان مطلقه می شود.

کد مقاله 33431
تعداد بازدید 222

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397