• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط تهوع و استفراغ با حمایت اجتماعی و خشنودی زناشویی در زنان باردار
تعداد صفحات 7
نویسنده ناهید گلمکانی - محبوبه سلطانی - مجید غیور مبرهن - رضا مظلوم
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-25
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  دوران بارداری  بارداری  زنان باردار  خشنودی زناشویی  مشهد  حالت تهوع  زنان مشهد  استفراغ  عق زدن  
چکیده زمینه و هدف: تهوع و استفراغ بارداری یکی از مشکلات اوایل دوره بارداری است که تحمل آن برای زنان باردار سخت می‌باشد. این وضعیت نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روانی و کارکرد‌های اجتماعی و خانوادگی مادران را نیز به مخاطره می‌اندازد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط تهوع و استفراغ با حمایت اجتماعی و خشنودی زناشویی در زنان باردار انجام شد.
روش ها: این پژوهش به روش توصیفی بر روی ۶۰ زن باردار واجد شرایط مراجعه کننده به واحد مامایی مراکز بهداشتی درمانی دانش آموز و احمدی شهر مشهد انجام شد. داده ها با استفاده از ابزارهای استاندارد جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ تحلیل شد. در تمامی آزمون های آماری سطح معنی داری p < ۰.۰۵ در نظر گرفته شد.
نتایج: میانگین سن واحدهای پژوهش ۴.۸ ± ۲۷.۲ سال و سن بارداری آنها ۱.۶۳ ± ۸.۸ هفته بود. بین نمره کلی تهوع و استفراغ و عق زدن با خشنودی زناشویی رابطه معکوس و معنی داری در سطح متوسط مشاهده شد (۰.۳۴۳- =r ۰.۰۰۷ = p)، اما تهوع و استفراغ و عق زدن با حمایت اجتماعی رابطه معنی داری نداشت (p > ۰.۰۵).
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط چشم گیر تهوع و استفراغ بارداری با خشنودی زناشویی، ارتقاء سطح مراقبت های دوران بارداری مادران به منظور کاهش تهوع و استفراغ بارداری و در پی آن افزایش خشنودی زناشویی پیشنهاد می گردد.

کد مقاله 33428
تعداد بازدید 247

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397