عنوان | بررسی الگوی ساختاری رابطه ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت با میانجیگری رضایت زناشویی، سازش یافتگی اجتماعی و سلامت روان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 238-223 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی دانشآموزان دختر خلاقیت بهزیستی روانشناختی همدان دانشآموزان تیزهوش پنج عامل شخصیت سلامت روانی روان آزردگی الگوی ساختاری سازش یافتگی اجتماعی دختران تیزهوش |
چکیده |
زمینه و هدف: خلاقیت ابعاد شناخته شده و ناشناخته بسیاری دارد و تاکنون پژوهشهای بسیاری درباره عوامل تاثیرگذار بر خلاقیت انجام شده است. مطالعه درباره خلاقیت، به عنوان یکی از مهم ترین ابعاد شناختی شخصیت، بدون توجه به شخصیت و عوامل تاثیرگذار بر آن نابسنده خواهد بود. هدف پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت با میانجی گری رضایت زناشویی، سازش یافتگی اجتماعی و سلامت روان میپردازد. روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر تیزهوش شاغل به تحصیل در مدارس سمپاد استان همدان و مادران آنها بود. حجم نمونه شامل 435 دانش آموز از جامعه مذکور بود که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه شخصیتی نئو (1981)، پرسشنامه رضامندی زناشویی افروز (1390)، مقیاس نگرش خلاقیت عابدی (1383)، فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و پرسشنامه سازش یافتگی اجتماعی دانش آموزان سینها و سینگ (1993) بود و برای تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل علّی پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و در مجموع، تمامی مسیرها به غیر از مسیر روانآزردگی بر رضامندی زناشویی و روانآزردگی بر خلاقیت، دارای ضریب مثبت بودند. نتیجهگیری: رضامندی زناشویی، سازش یافتگی اجتماعی، و سلامت روان میتوانند نقش واسطه ای در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت ایفا کنند. |
کد مقاله | 33363 |
تعداد بازدید | 252 |
|