عنوان | تأثیر آموزش والدگری مثبت مبتنی بر روی آورد ساندرز بر شادزیستی و تعارض والد فرزندی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 67-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شیراز تعارضات والد فرزند آموزش والدین دانشآموزان دبیرستانی والدگری دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر آموزش والدگری مثبت شادزیستی |
چکیده |
زمینه و هدف: از آنجاییکه سیک والدگری والدین بر بسیاری از جوانب زندگی فرزندانشان تأثیر عمده ای دارد، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش والدگری مثبت مبتنی بر روی آورد ساندرز بر افزایش شادزیستی و کاهش تعارض والد- فرزندی دانش آموزان صورت گرفت. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای تعداد 30 نفر از مادرانی که فرزندان شان نمره پایینی در شادزیستی و نمره بالایی در تعارض والد- فرزندی داشتند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه شادزیستی آکسفورد آرگیل و لو (1990) و تعارض والد- فرزندی اشتروس (1996) بود. روش والدگری مثبت در 8 جلسه 2 ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش والدگری مثبت مبتنی بر رویآورد ساندرز بر افزایش شادزیستی و کاهش تعارض والد- فرزندی دانشآموزان تأثیر معنیداری دارد ( 0/05 P < ). نتیجه گیری: در مجموع نتایج به دست آمده از این پژوهش، سودمندی آموزش والدگری مثبت را به دلیل نقشی که در سلامت و شادزیستی و کاهش تعارض والد- فرزندی بر عهده دارد مورد تأیید و تأکید قرار میدهد. |
کد مقاله | 33358 |
تعداد بازدید | 258 |
|