عنوان | تأثیر آموزش تابآوری بر سبکهای مقابلهای و خوش بینی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 58-46 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بیسرپرست کودکان بیسرپرست راهبردهای مقابلهای سبک مقابله هیجان مدار اردبیل دختران بیسرپرست شیوه مقابله اجتنابمدار بدسرپرست سبک مقابله مسئلهمدار آموزش تابآوری خوش بینی تابآوری دختران بدسرپرست کودک بدسرپرست |
چکیده |
زمینه و هدف: بی سرپرستی و بدسرپرستی همواره اثرات روانی و تربیتی منفی بر کودکان داشته است. پژوهش حاضر با هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تاب آوری بر سبکهای مقابله ای و خوش بینی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بود. روش: این پژوهش به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دختران 12 تا 16 ساله بی سرپرست و بدسرپرست ساکن در مراکز نگهداری این کودکان در شهر اردبیل در سال 1395 بودند که از میان آنها 30 نفر بهطور تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، آموزش تاب آوری را طی 9 جلسه دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سبکهای مقابله (پاکر و اندلر،1990) و خوش بینی (شییر، کارور و بریج، 1994) استفاده شد و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوورایانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در سبکهای مقابله ای مسئله مدار 0/0505/0 > P ، 15/16 = F )، هیجان مدار ( 0/05 > P ، 36/9 = F ) و خوش بینی (01/0 > P ،21/24 = F ) وجود داشت ولی در سبک مقابله اجتنابی ( 0/05 < P ، 45/1 = F ) تأثیر معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش تاب آوری با افزایش انعطاف پذیری و بهبود سلامت روانشناختی منجر به افزایش سبکهای مقابله ای کارآمد و خوش بینی در کودکان بی سرپرست و بدسرپرست شده است بنابراین میتوان از آموزش تاب آوری در جهت ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی افراد استفاده نمود. |
کد مقاله | 33356 |
تعداد بازدید | 283 |
|