عنوان | تأثیر آموزش مدیریت تنیدگی بر رضایت زناشویی و تنیدگی والدینی مادران دارای کودک مبتلا به مشکلات رفتاری |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 13-3 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی رفتار کودکان تنیدگی والدینی تنیدگی مشکلات رفتاری کودکان تنیدگی مادران کودکان پیش دبستانی رشت (شهرستان) اختلالات رفتاری کودکان پسر مدیریت تنیدگی |
چکیده |
زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که تنیدگی عامل مهمی در تعارضات زناشویی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مدیریت تنیدگی بر رضایت زناشویی و تنیدگی والدینی مادران دارای کودک با مشکلات رفتاری بود. روش: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون – پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک پسر مبتلا به مشکلات رفتاری مقطع پیش دبستانی مدارس دولتی ناحیه دو شهر رشت در سال 1395 بود که از طریق پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی (شهیم و یوسفی، 1378)، 30 مادر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای ارزیابی رضایت زناشویی و تنیدگی مادران به ترتیب از پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (اولسون، 1989) و تنیدگی والدینی (آبیدین، 1990) استفاده شد. گروه آزمایش، در ده جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مدیریت تنیدگی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت تنیدگی تأثیر معناداری بر رضایت زناشویی و تنیدگی والدینی (01/0 > P ) داشت. نتیجهگیری: بنابر یافته های پژوهش حاضر، در کنار معناداری آماری، میتوان به معناداری بالینی اشاره کرد؛ به این صورت که آموزش مدیریت تنیدگی میتواند با تأثیر بر ابعاد هیجانی، شناخنی، ارتباطی، انگیزشی و معناشناختی زندگی، رضایت از زندگی را افزایش دهد و در نتیجه سلامت روان مادران دارای کودک با مشکلات رفتاری را افزایش دهد. |
کد مقاله | 33355 |
تعداد بازدید | 287 |
|