• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش سبک‌های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان
تعداد صفحات 12
نویسنده ماهره سلیمی سودرجانی - زهرا یوسفی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 11
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 115-104
زبان فارسی
کلید واژه سبک والدگری  اصفهان  آموزش مادران  اختلال اضطراب جدایی  آموزش والدین  کودکان پیش دبستانی  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  والدگری  اضطراب کودکان  نافرمانی کودکان  والدگری مادران  
چکیده زمینه و هدف: کارکرد خانواده­ هایی که دارای فرزند مبتلا به اختلال نافرمانی و اضطراب جدایی هستند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان پیش­ دبستانی شهر اصفهان بود.
روش: طرح این پژوهش، شبه ­تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان پیش ­دبستانی شهر اصقهان در سال 95-1394 بود که 40 نفر از آنها به‌طور در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 20 نفر) جایدهی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودک (اسپرافکین و گادو، 1994) بود. برای گروه آزمایشی، آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد در 9 جلسه 90 دقیقه ­ای برگزار شد درحالی‌که گروه گواه هیچ‌­گونه مداخله ­ای را دریافت نکردند. داده ­های به‌دست‌آمده با استفاده روش تحلیل واریانس اندازه ­گیری مکرر تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی مؤثر بوده است ( 0/01 p < ).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­ توان گفت ازآنجاکه بخش عمده ­ای از نافرمانی مقابله­ ای و اضطراب کودکان می ­تواند مرتبط با سبک والدگری مادران باشد، بنابر­این با آموزش سبک ­های والدگری، مادران موفق شده ­اند روش تربیتی خود را ارتقا بخشند.

کد مقاله 33354
تعداد بازدید 309

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397