عنوان | مقایسه ویژگیهای ترسیمی کودکان در خانوادههای تک فرزند و چند فرزند بر اساس آزمون ترسیم خانواده |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 81-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | چندفرزندی آزمون ترسیم خانواده ساری (شهرستان) خانوادههای تک فرزند خانوادههای چند فرزند تک فرزندی ویژگیهای ترسیمی |
چکیده |
زمینه و هدف: آزمون ترسیم خانواده برای بررسی عملکرد خانواده، کیفیت دلبستگی کودک- والد، و رابطه کودک با سایر اعضای خانواده مفید است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه ویژگی های ترسیمی کودکان خانواده های تک فرزند و چندفرزند بر اساس آزمون ترسیم خانواده بود. روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علّی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان خانواده های تک فرزند و چندفرزند (دختر و پسر) 7 تا 10 ساله مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی شهر ساری در بهار سال 1396 بود. نمونه شامل 14 کودک تک فرزند و 16 کودک دارای خواهر و برادر هستند که با توجه به تمایلشان برای ترسیم نقاشی خانواده از بین تمامی کودکان مراجعه کننده با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون ترسیم خانواده بود. جهت تحلیل داده ها از مجذور خی استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین کودکان در خانواده های تک فرزند و چندفرزند در اولین شخص ترسیم شده (05/0 ˂ p) و افزودن فردی جدید (0/05 ˂ p) تفاوت معنادار وجود دارد. در شاخص های ترسیمی تفاوت معناداری بین کودکان دو گروه مشاهده نگردید. نتیجه گیری: ترتیب تولد و تعداد فرزندان یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت، ویژگی های عاطفی و رفتاری کودکان است و آزمون ترسیم خانواده ابزار مناسبی است تا کودکان در فضایی امن، انگیزه ها، ترس ها، و تمایلاتشان را بیان کنند. |
کد مقاله | 33353 |
تعداد بازدید | 283 |
|