عنوان | کاربرد برنامههای نوین فرزندپروری در فرایند ارتباط در خانواده |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 45-35 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری روابط خانوادگی رفتار کودکان حل مسئله تهران آموزش مادران مشکلات رفتاری کودکان مهارتهای حل مسئله تعارضات خانوادگی اختلالات رفتاری حل مشکل خانوادگي سبک فرزندپروری آموزش فرزندپروری |
چکیده |
زمینه و هدف: با پیچیده شدن شرایط زندگی در دنیای کنونی، مهارت حل مسئله به یکی از اساسیترین مؤلفههای زندگی سالم تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی آموزش برنامه های نوین فرزندپروری بوده است که طی آن مهارتهای حل مسئله به مادران آموزش داده میشود. روش: گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 38 نفر از مادران کودکانی است که در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بودهاند. برای آموزش برنامه مداخلهای حاضر، از مربیان باتجربه و آموزشدیده استفاده گردید. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بدون گروه کنترل است. دادههای این پژوهش با استفاده از اجرای پرسشنامه مشکل رفتاری کودکان (شکوهی یکتا و پرند، 1387) و حل مشکل خانواده (احمدی، فتحی آشتیانی و اعتمادی،1386) گردآوری شده است. یافتهها: یافتهها بیانگر تأثیر این کارگاهها بر کاهش معنادار مشکلات رفتاری کودکان است، به طوری که بیشترین اثر این کارگاهها بر خرده مقیاس درک موقعیت و کمترین اثر بر درک احساسات مشاهده شده است (05/0 > p)؛ این در حالی است که در مقیاس حل مشکل خانواده، هیچ اثر معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که این مداخلات را میتوان به طور مؤثر در کاهش مشکلات رفتاری کودکان به کار برد. در ضمن این برنامه مداخله ای میتواند در دوره های کوتاه مدت توسط درمانگران برای والدین به صورت گروهی استفاده شود. |
کد مقاله | 33350 |
تعداد بازدید | 252 |
|