عنوان | مشکلات رفتاری دانشآموزان خانوادههای تک والدی و دو والدی از دیدگاه معلمان آنها |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 96-87 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار کودکان تهران مشکلات رفتاری کودکان دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری خانواده تک والد کودکان تک والد دو والد نگرش معلمان اختلال رفتاری فرزندان خانواده دو والد دانشآموزان تک والد تک والدینی |
چکیده |
زمینه و هدف: تکوالد بودن میتواند زمینۀ برخی از اختلالها شده و بر سیر و پیشآگهی آنها اثر بگذارد؛ بنابراین بررسی مشکلات رفتاری در فرزندان این خانوادهها دارای اهمیت است. این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای مشکلات رفتاری کودکان خانوادههای تکوالدی و دووالدی انجام شده است. روش: روش پژوهش پس رویدادی بود. در راستای دستیابی به هدف بالا، 100 دانشآموز (50 دختر و 50) پسر تک والدی مقطع ابتدایی شهر تهران (تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی) بهصورت نمونهگیری در دسترس و 100 دانشآموز دختر و پسر خانواده دووالدی مقطع ابتدایی شهر تهران بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهوسیله پرسشنامههای رفتاری راتر (1964) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل واریانس دوعاملی نشان داد مشکلات رفتاری در دانشآموزان تکوالدی بیشتر از دانشآموزان دووالدی است. در نوع مشکلات رفتاری نیز تفاوت معناداری در پرخاشگری- فزون کنشی، اضطراب – افسردگی، رفتارهای ضداجتماعی و اختلال نارسایی بین دو گروه مشاهده شد. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری بین مشکلات رفتاری دختران و پسران وجود داشت. دختران در اضطراب- افسردگی و اختلال نارسایی توجه از مشکلات بیشتری برخوردار بودند. نتیجهگیری: در خانوادههای تکوالدی یا پدر حضور ندارد یا به دلایلی مانند ناتوانی جسمانی و بیماری روانی قدرت کافی برای اداره خانواده ندارد، بنابراین نقش وی کم رنگ و شرایط خانواده به خانوادههای تکوالدی نزدیک میشود و در نهایت منجر به بروز مشکلات رفتاری در بین فرزندان این گروه شده است. |
کد مقاله | 33346 |
تعداد بازدید | 268 |
|